Het zoveelste rijtje voorspellingen

Maar dan door de ogen van een freelancer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 2013 vallen er nauwelijks nog ontslagen in onze branche. Om de doodeenvoudige reden dat er niets meer te ontslaan valt. Paus gaat dood.

Een van de succesvolste interactieve bureaus van Nederland wordt opgekocht. Ajax wordt kampioen. Bureaus blijven mondjesmaat freelancers inhuren. Met als gevolg dat freelancers elkaar gaan opzoeken. En in navolging van Dutchland, COR en TRJNS zelf bureautje gaan spelen. Om zo toch een stukje van de adverteerderstaart te kunnen snoepen.

Toyota roept auto’s terug. Voor social media is er goed nieuws en slecht nieuws. Het slechte nieuws is Facebook. De EdgeRank algoritmes en de steeds strenger wordende eisen van de heer Zuckerberg maken van Facebook een reclamedoolhof. Het maken van een succesvolle brand-post vereist daardoor zoveel strategische kennis dat adverteerders zich af gaan vragen of het allemaal wel de moeite waard is.

Het goede nieuws is: alle overige sociale platforms. Waar dit jaar een paar mooie campagnes worden uitgerold. Zoals op Google+ dat dit jaar een comeback gaat maken. Nederland wordt 568e bij het songfestival. Laagste aantal inzendingen ADCN sinds tien jaar. Op het nippertje geen Elfstedentocht.

Het blijft ook in 2013 lastig om reclameblokken te vullen. Met als gevolg dat we tussen de mooie bankenspotjes en grappige bierspotjes nog meer figuurcorrigerend ondergoed voorbij zien komen en online elektronicazaken die zelf een geinige commercial in elkaar hebben gehobbyd. Onder de leuke spotjes gaat het show-don’t-tell genre doorbreken. Waarbij verrassingen op straat de basis vormen voor de commercial. Zoals Dela vorig jaar al liet zien. Derde natte zomer op een rij.

Freelance copywriters die hun waffel niet kunnen houden gaan nog meer bloggen op Adformatie.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie