Waarom is storytelling zo belangrijk?
Iedereen lijkt het erover eens te zijn: communicatie is het krachtigst en het meest impactvol wanneer het wordt verteld door middel van verhalen. Storytelling zorgt ervoor dat berichten beter worden onthouden, afzenders als relevanter en sympathieker worden beschouwd en dat het publiek mogelijk zelfs zijn houding en/of gedrag verandert wanneer een bericht via Storytelling wordt overgebracht. Maar met alle communicatieprofessionals die beweren herboren te zijn als storytellers, waarom worden dan toch niet al hun berichten gehoord in die enorme oceaan van verhalen/commercials/corporate content etc?
True versus false storytelling
Natuurlijk kunnen we helpen wanneer een klant ons vraagt hoe ze impact kunnen maken met hun bedrijfsverhaal: emotionele impact creëren door middel van visuele Storytelling is de core business van 1Camera! Maar laten we eerst eens uitzoeken hoe hun bedrijfsverhaal op het ogenblik wordt verteld. Is dat door middel van True Storytelling? Zo ja, dan gaat het over een hoofdpersoon die een strijd overwint om een uitdaging aan te gaan die een positieve transformatie teweegbrengt.
Wanneer het bedrijfsverhaal aan de andere kant door middel van False Storytelling wordt verteld, dan lijkt het op iets wat je zou kunnen beschouwen als opschepperij of beloftes maken. Dit betekent niet dat het onwaar of zelfs 'een leugen' is, het betekent dat het verhaal niet het grote potentieel bereikt dat je met True Storytelling wel kunt bereiken. True Storytelling is een ambacht, gedreven door creativiteit en principes. Deze principes zijn vrij universeel, maar elke vakman ontwikkelt zijn eigen ‘smaak’. Die van ons is samengevat in de onderstaande grafiek, maar er zit een hele wereld achter, waar we je graag kennis mee laten maken!
Boodschap vs. storytelling
Vraag het een willekeurige klant en deze zal zeggen "We willen wel een beetje opscheppen over de prestaties van ons bedrijf, de kwaliteit, de producten, het beleid, de voetafdruk, onze goede bedoelingen, enz." En dat begrijpen we natuurlijk. Maar maak je geen zorgen, er zal genoeg ruimte zijn om op te scheppen of om beloftes te maken. Het is alleen niet een onderdeel van True Storytelling. In feite helpt het om je film te zien als bestaande uit twee delen: het verhaal en de boodschap. Deze twee verhouden zich als volgt tot elkaar:
Het verhaal is het voertuig dat de boodschap overbrengt.
"Om ervoor te zorgen dat mensen open staan voor jouw boodschap, deze relevant vinden, de moeite waard en zelf inspirerend, MOETEN ZIJ in de eerste plaats om jou en jouw wereld geven."
Het voor elkaar krijgen dat je publiek aandacht voor je heeft en zelfs om je geeft is veruit de moeilijkste taak die je in het communicatie vak te wachten staat. Het publiek wordt voortdurend om zijn aandacht gesmeekt en wordt overspoeld met content. Hierbij komt Storytelling om de hoek kijken. We zijn namelijk allemaal geprogrammeerd om verslaafd te raken aan goede verhalen, dus het is een effectief middel om je boodschap mee over te brengen. Maar goede Storytelling heeft ruimte nodig en moet vrij zijn van jouw boodschap (die onvermijdelijk met "opscheppen of beloftes" te maken heeft). Ons advies is dus altijd: reserveer de eerste 90% (hoe meer hoe beter) van je film voor Storytelling en laat de boodschap voor de laatste 10%. Dat klinkt misschien contra-intuïtief, maar wees gerust: zodra het verhaal het hart van je publiek heeft geraakt, zal hun geest opengaan en kun je je boodschap er zo ingieten.
Meer weten over de effecten die True Storytelling op jouw volgende bedrijfsfilm kan hebben en hoe je je publiek aan je kan binden? Lees verder bij 1Camera!
Over Jasper Claus
Jasper Claus is een bekroond filmregisseur en tevens oprichter en creatief directeur van 1Camera, een creatief videoproductiebureau in Amsterdam. Voordat Jasper in 2008 1Camera oprichtte, studeerde hij film aan de NYU in New York en behaalde hij een MSc. in Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte als hoofdredacteur bij MTV Networks inAmsterdam. Via 1Camera heeft Jasper honderden klanten, waaronder CEO's en communicatiedirecteuren van grote multinationals als Heineken, AkzoNobel, DSM, Achmea en FrieslandCampina, geadviseerd over hun videocommunicatiestrategieën en creatieve storytellingconcepten. Jasper is gepassioneerd over storytelling en geeft regelmatig workshops over dit onderwerp. Zijn eigen verhalende werk is erkend door storytelling Hollywood-goeroe Robert McKee in zijn boek, 'Storynomics'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!