Afgelopen maand kreeg Philips de handen op elkaar voor de verzelfstandiging van de lichtdivisie. Tijdens de jaarvergadering op 7 mei stemde 99,77 procent van de aandeelhouders in met de voorgenomen verkoop van de bakermat van het bedrijf. President-commissaris Jeroen van der Veer stelde publiekelijk: ‘Deze uitslag geeft aan dat er behoorlijk goed is gecommuniceerd.’ Aandeelhouders zijn actief betrokken bij de transformatie van Philips van een consumentenelektronicabedrijf naar een health tech-concern. Met name de financiële communicatie is van cruciaal belang geweest voor de transformatie van Philips. De aandacht was niet zozeer gericht op de klassieke doelgroep van analisten, maar ook op particuliere beleggers en andere belanghebbenden.
De oogkleppen af
De aanpak van Philips is voorbeeldig. Investor relations heeft de laatste jaren de oogkleppen afgezet. Nog niet zo lang geleden hield de IR-professional zich vooral bezig met verantwoording achteraf. Had de onderneming de verwachtingen wel waargemaakt? Was de top wel ‘in control’? Investor relations ging over het verhaal achter de cijfers. De meeste professionals in het vakgebied waren superspecialisten, die hun autoriteit ontleenden aan gedegen bedrijfseconomische kennis, affiniteit met juridische kwesties en een actueel netwerk onder analisten. In de praktijk was het toch vaak praten over cijfers met financieel specialisten.
Van fraude tot mismanagement
Maar de tijden zijn veranderd. Sinds 2008 zijn financiële wantoestanden een dominante factor in het nieuws. Van winstwaarschuwing tot tegenvallend resultaat, van fraude tot mismanagement en van schuldenproblematiek tot beschermingsconstructies: de reputatie van de onderneming is steeds afhankelijker geworden heldere verwachtingen rond de financiële prestaties. Onder druk van de economische tegenwind, de toegenomen transparantie en de aandacht voor de korte termijn is investor relations uitgedaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden.
Politiek, pensioenfondsen, belangengroepen
De tijd dat investor relations zich louter kon richten op financiële stakeholders behoort allang tot het verleden. Ook de politiek, pensioenfondsbestuurders, belangengroepen, toezichthouders, het algemeen publiek en natuurlijk de media hebben steeds meer impact op het financiële werkterrein. En andersom heeft de financiële handel en wandel van een bedrijf de interesse gekregen van spelers buiten de analistenwereld.
Politiek draagvlak
Er is veel meer dan de cijfers alleen. De IR-officer wordt steeds nadrukkelijker geconfronteerd met vraagstukken die buiten het normale aandachtsgebied van de financiële kolom liggen. Denk aan risk management, politiek draagvlak of de relatie met toezichthouders, of om het etaleren van een visie op de ontwikkelingen in de sector. Hoe vergelijken we onszelf met onze peer group? Hoe spelen we in op onvoorziene omstandigheden? Wie zijn onze belangrijkste beïnvloeders en waarin schuilt hun belang? De nieuwe IR-officer heeft een scherp beeld van de issues die ertoe doen, levert een actieve bijdrage aan stakeholdermanagement buiten de financiële belanghebbenden en denkt ook mee over de reputatie van de onderneming.
Equity story
De aanpak van Philips illustreert wat de toegevoegde waarde van een brede dialoog met stakeholders kan zijn. De equity story was gebouwd op drie pijlers: een visie op de veranderende markt, heldere duiding van het aanbod aan producten en diensten, en last but not least: de kracht van het management.
Van rapporteur naar regisseur
Het verklaren van de cijfers in de spreadsheets was louter een onderdeel van het verhaal. Zo is het publiek actief betrokken bij de transformatie van het oude Brabantse elektronicaconcern in een wereldspeler in health tech. Zo gaat investor relations niet langer om het achteraf verklaren van de cijfers, maar om het vooraf creëren van heldere verwachtingen. De nieuwe IR-professional is niet langer rapporteur, maar wordt regisseur.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!