Vandaag gaat het over Facebook, Facebook en nog eens Facebook. Want je hoort het overal; Facebook is het bejaardenhuis van social. Maar is dat waar? En zo ja, is dat een ontwikkeling die we met angst moeten volgen? #Lekkersociaal dit keer aan de hand van een aantal stellingen. Agree or disagree!
Facebook is dood
Dit hoor je steeds vaker. Maar is het wel zo? Natuurlijk niet! Facebook is niet dood, we zien alleen een verschuiving in de doelgroep. We kunnen niet ontkennen dat de jeugd Facebook de rug toekeert, en dat er maandelijks mensen het platform verlaten. Maar het is en blijft nog steeds het grootste social-platform (WhatsApp even daar gelaten). Zo’n 10 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook, vergeleken met vorig jaar (2018) is dat een daling met 640.000. Deze dalende trend zal naar verwachting doorzetten, maar vooralsnog beperkt dit zich grotendeels tot de leeftijdsgroep onder 40 jaar. Deze groep gaat Instagram meer en meer gebruiken. Dit platform trekt ondertussen al zo’n 5 miljoen mensen. Als je dat vergelijkt met vorig jaar zie je een stijging van 830.000 mensen. De marketeer bereikt de mensen dus nog steeds, al is het op een ander platform of een combinatie van beide.
Fake news is a bitch
Dat vinden de Facebookgebruikers ook. Fake news en privacy schandalen hebben Facebook geen goed gedaan. Voor menigeen is dit het een argument om het platform verlaten. Daarnaast is Facebook een platform geworden voor de gehele familie, de jeugd maar ook ouders, ooms/tantes en zelfs opa en oma zijn er actief. Niet alle jongeren vinden dit prettig. Dit is dan ook een grote reden om platformen als Instagram en Snapchat te gaan gebruiken.
Facebook is machtig, té machtig
Het Facebook-concern van onze grote vriend Mark Zuckerberg bedient 94% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder. Maar is dat enkel Facebook? Nee, Mark bezit ook Instagram en WhatsApp en heeft daarmee de drie grootste social-platformen ter wereld onder zijn vleugels. De groei van WhatsApp en Instagram compenseert het verlies van Facebook-gebruikers. Er is daarom geen reden om Facebook compleet af te serveren. De verschuiving is misschien zelfs voordelig, er ontstaat nu een duidelijke tweedeling in platformen en bereik: oud = Facebook, jong = Instagram/Snapchat. Maar om dit nu al te zeggen… daar is Facebook nog te groot voor.
Mark breekt zijn belofte en dat is pijnlijk
Toen Mark WhatsApp overnam heeft hij gezworen dat hij dit nooit zou gaan koppelen aan zijn andere platformen. Inmiddels komt hij daarvan terug en is aangekondigd dat hij Whatsapp, Facebook Messenger en Instagram wil integreren. Dit om het voor alle gebruikers nog makkelijker te maken om in contact te komen met elkaar. Althans, dit voert hij als reden aan. Maar Mark kennende zal hier nog een gedachte bij horen. Denk aan advertising, data verzameling, et cetera.
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketing bureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!