Elke branche zijn stoelendans

Elke keer als de muziek stopt valt er een merk af.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst: Willem van Harrewijen*

In iedere branche is al jaren een stoelendans gaande. Elke stoel vertegenwoordigt een doelgroep. Daaromheen rennen flink wat nerveuze merken. Elke keer als de muziek stopt valt er een merk af.

Ik noem er een paar: Dixons, Halfords, Free Record Shop, Mexx, Miss Etam, Dr. Adams, Van Dalen, Schoenenreus, Polare, Siebel Juweliers, Harense Smit, MyCom, Oad.

Tegelijk melden zich steeds weer nieuwe merken die mee willen rennen voor de beschikbare stoelen.

Je ziet het voor je. De muziek stopt, Action en Jysk duiken zelfverzekerd naar de zetels waar Blokker en Hema jarenlang op zaten. Met een grote grijns gaan ze zitten.

Blokker en Hema raken in paniek en vechten nu samen om de stoel van V&D. V&D zoekt in paniek naar een andere stoel en ontdekt dat de Bijenkorf de zijne heeft verlaten en op een sjieke fauteuil is gedoken.

Maar net voordat V&D opgelucht wil gaan zitten, steelt Wehkamp.nl de lege zetel van de Bijenkorf weg. Angstig rent V&D weer verder.

Karwei en Praxis duiken op de stoelen van Leen Bakker en Kwantum die op hun beurt veel te laat aankomen bij de troon van Ikea en dus op schoot springen bij Piet Klerkx.

Bol.com is met zijn dikke billen op twee stoelen tegelijk gaan zitten. Pech voor Selexyz en Saturn. CoolBlue duikt op de plek van Expert. Expert, Mediamarkt en BCC vechten om de overgebleven zitplaatsen.

D-reizen en TUI rennen in paniek langs Bookings.com en Expedia.nl die het allemaal met plezier aanschouwen. Vlak voor Hilton en Best Western duiken Airbnb en CitizenM op de lege stoelen. Tumult.

FHV/BBDO rent tevergeefs naar de stoel waar Dawn net op is gaan zitten. Achtung! en Woedend! zijn stukken leniger en veroveren met gemak de zitplaatsen van Y&R en Publicis.

SNS duikt op de stoel van de Rabobank. Rabobank rent nog een rondje en vecht om de overgebleven plekken met ING en ABN Amro. PayPal zit al en bekijkt samen met ASN en Triodos de strijd van een afstandje.

NEM en Nuon vechten om een plaats terwijl Energiedirect.nl allang is gaan zitten. Eneco heeft brutaal de stoel onder Honeywell weggetrokken.

Ik kan er wel van genieten. De regels zijn simpel en onverbiddelijk. Wie geen stoel meer kan vinden doet niet meer mee. Het merk dat het spel begrijpt, innovatief is en het snelst reageert is de winnaar.

*Willem van Harrewijen is business creatief / partner van The USP Company, Innovatiebureau voor Merkpositionering & Propositieontwikkeling

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie