'Een visie wordt pas thought-leadership als klanten dat ook vinden'

Voor de rubriek Your Thoughts in Tijdschrift voor Marketing Februari ondervroegen we vijf marketing-seniors over marketing van financials. Praat mee via de commentbox onder dit artikel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het publiek wil van financials een zekere mate van thought-leadership op belangrijke thema’s zien als basis voor geloofwaardige advisering over financiële toekomst. Onder de titel 2015: ‘Het jaar van de wedergeboorte van financiële dienstverleners’ schreven Ronald Pont en René Tissen voor Tijdschrift voor Marketing een over de marketing van financials. Voorlopers pakken in 2015 door met customer compliance, purpose en de revitalisering van brand engagement. Hun bestuurders sturen op wendbaarheid, tonen persoonlijke binding bij eigentijdse thema’s en dragen actief bij aan diepgang in de betekenis en geloofwaardigheid van merken. Voor de maandelijkse rubriek in Tijdschrift voor Marketing - in samenwerking met NIMA vroegen we een aantal deskundigen Bent u het eens, oneens of gedeeltelijk eens met de stelling dat thought-leadership op belangrijke thema’s en het tonen van persoonlijke binding bij eigentijdse thema’s de geloofwaardigheid van álle merken een goede impuls kan geven? Vanzelfsprekend bent u van harte uitgenodigd aan te vullen via de commentbox.
 

Robert Collignon - SVP Brand & Customer Strategy Aegon



Deels eens. De thema’s die door de auteurs worden aangegeven zou ik anders benoemen. Zo is ‘customer intelligence’ een beter thema dan customer compliance. Voor verzekeraars dient goed luisteren naar de klant en de inzichten vertalen naar relevante proposities een kerncompetentie te zijn. Niet voor generieke inzichten maar individueel zodat dhr. Pietersen voor hem (pro-actief) relevante communicatie krijgt. Purpose & brand engagement zijn hetzelfde. Brand zonder purpose is een lege huls. Ik mis het thema klantenservice. Juist in een dienstverlenende industrie is een verfrissende klantenservice een ‘order winner’.


René Frijters - Oprichter & directeur Knab



Eens. Thought leadership is haast niet meer weg te denken als je als bedrijf geloofwaardig wilt overkomen. Het gaat niet meer over wat of hoe we dingen doen maar waarom. Bij Knab proberen we klanten te helpen financieel inzicht te geven, zodat ze slimmer omgaan met hun geld en levenslang in staat zijn hun financiële doelen te bereiken. Dit is keihard nodig, want de overheid en de werkgevers trekken zich terug en iedereen wordt meer en meer zelf verantwoordelijk voor zijn geld. Daar dit voor veel mensen geen boeiend thema is, moeten we bewustwording creëren en kennis delen, zodat een groot maatschappelijk probleem over tien, twintig jaar voorkomen kan worden. Het gaat dus veel meer over de why, over content en inspiratie. En dus over ‘thoughts’.


Ruud Dekker Marketing Consultant Brunel



Eens Maar ga pas op zoek naar thought leadership als de dienstverlening klanten een 9+-ervaring geeft. En laten we om die 9+ te scoren ons niet langer verstoppen achter ‘onvoorziene omstandigheden in de buitenwereld’. We hebben het zelf in de hand. Als we anders gaan denken en anders gaan doen. Met frisse ideeën van bevlogen mensen. Dat thought leadership volgt dan vanzelf en gaat als een vliegwiel werken voor de geloofwaardigheid van het bedrijf en de hele sector.


Michiel van der Linde  Marketingmanager Lloyds Bank



Eens. Goede marketing betekent laten zien wie je bent, hoe je in de maatschappij staat, wat je de klant te bieden hebt en wat dat de klant oplevert. Dat doe je richting klanten maar daarmee mag (moet) je je natuurlijk ook in het publieke debat laten horen. Op een doelgerichte, oprechte en geloofwaardige manier. Gisteren, vandaag en natuurlijk ook morgen. In welke branche je ook zit.


Joris van Zoelen, Founding partner Synergie



Eens en oneens. Het artikel van Pont en Tissen tussen zin en onzin. Customer compliance als nieuwe naam voor klantgerichtheid. Met als allergrootste uitdaging dat 71 procent van de mensen misschien wel zégt dat financials zich actiever in de maatschappij moeten opstellen, maar er vervolgens nauwelijks naar handelt. Iedereen zal het er luidkeels over eens zijn dat financieel dienstverleners transparanter, klantgerichter en relevanter moeten zijn. En daarna kiezen we toch de bank met de hoogste rente of de laagste prijs. Het is moeilijk te zeggen of ‘een zekere mate van thought-leadership op belangrijke thema’s’ een basis is voor geloofwaardiger adviseren. Waarschijnlijk draait het meer om de combinatie van een helder uitgedragen en klantrelevante visie (wat pas thought-leadership wordt als klanten dat ook vinden) én het keiharde en continue bewijs dat je er als organisatie ook naar handelt en het vooral waar maakt in waardevolle klantoplossingen. Als leiders zichtbaar en duurzaam knokken voor hun visie, missie en belofte, versterkt dat de geloofwaardigheid en daarmee het vertrouwen zonder meer. Goede kans dat hiermee de merkvoorkeur en -loyaliteit ook kunnen groeien. Logisch en zeker niet nieuw.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie