Als marketing-professional bent u natuurlijk dol op data. En terecht - de inzichten die je met goede data-analyse kunt bereiken, zijn vaak veel fundamenteler en gaan flink wat dieper dan dat je met je gezonde verstand - of je onderbuik - ooit zou kunnen bedenken. Juist gebruik van data leidt voor het bedrijf tot efficiëntere inzet van arbeid en kapitaal en voor de consument tot een passender aanbod. Iedereen blij.
Toch kan er veel fout gaan bij het toepassen van dit soort data-analyses. Een mooi voorbeeld is de foute voorspelling geweest van de uitkomst van de Amerikaanse presidentsverkiezing. Over het hoe-en-waarom van deze miskleun bestaat nog onduidelijkheid, de verscheidenheid van het aantal analyses in de media is groot. Maar dat er ergens iets fout is gegaan, is wel duidelijk. En dat dit deels met dataverzameling, -analyse, -presentatie or interpretatie te maken heeft ook.
Uit dit voorbeeld kunnen we leren dat de kans op gigantische blunders op dit gebied niet denkbeeldig is. In dit geval ging het ‘slechts’ om de voorspellingen van verkiezingen, maar stel je eens voor dat dit met grote sets van persoonlijke informatie van mensen gebeurt, bijvoorbeeld medische-, burgerlijke-, bank- of aankoopgegevens. Die kans is net zo min denkbeeldig en de gevolgen kunnen, afhankelijk van de data, zeer onplezierig zijn voor de personen waarop deze gegevens betrekking heeft.
Precies dit soort data heeft uw klant u waarschijnlijk in vertrouwen in handen gegeven. Zelfs als u uw data anonimiseert, dan weet u nog niet welke andere data er in de wereld beschikbaar is die kan worden gebruikt om uw data eenvoudig weer te de-anonimiseren door het slim combineren van meerdere databronnen. Data is niet alleen kostbaar voor u, ook voor uw klant en het vertrouwen dat hij in u heeft.
Bits of Freedom en de Big Brother Awards
Gelukkig worden we af en toe bij de les gehouden door Bits of Freedom, de Nederlandse organisatie die het opneemt voor de privacyrechten van de burger. Afgelopen maandag was het weer zover; de jaarlijkse uitreiking van de Big Brother Awards vond plaats in de schouwburg van Amsterdam. Deze prijzen worden jaarlijks uitgereikt aan personen, overheden of andere organisaties die de privacy van de burger hebben beperkt.
Publieksprijs: Edith Schippers
Met een absolute meerderheid van de publieksstemmen won minister Edith Schippers de publieksprijs. Dit vanwege haar plannen voor de nieuwe wet Marktordening Gezondheidszorg, waardoor zorgverzekeraars in medische dossiers kunnen kijken. De reden hiervoor is het bestrijden van verzekeringsfraude. Deze fraude is niet erg groot, deze bedraagt minder dan 1% van de zorgkosten. Bovendien wordt het leeuwendeel van deze fraude helemaal niet gepleegd door de verzekerden maar op andere plekken in de keten. Het medisch beroepsgeheim moet hiervoor echter wel beperkt worden volgens de minister. Dat hierdoor de vertrouwelijke arts-patiëntrelatie onder druk komt te staan en privacygevoelige gegevens verspreid worden vindt ze hierbij van minder belang.
Expertprijs: de gemeente Rotterdam
De gemeente Rotterdam maakte ‘slim’ gebruik van meerdere databronnen van de politie, inkomensgegevens en gegevens die de gemeente zelf in handen had om nieuwe huurders te profileren als ‘asociale, criminele of geradicaliseerde’ nieuwkomers en daarom het huren in bepaalde buurten te weigeren.
Bits of Freedom verkoos deze genomineerde tot winnaar, omdat het past in een zorgelijke trend: mensen worden steeds vaker in risicoprofielen geplaatst, met ingrijpende consequenties, zonder dat inzichtelijk is op basis van welke gegevens dat gebeurt of duidelijk is of die gegevens kloppen. Daarbij is het nog maar de vraag of deze ingrijpende maatregelen nu wel effectief zullen zijn.
Felipe Rodriguez Award voor Open Whisper Systems
Natuurlijk gebeuren er ook positieve dingen op privacygebied. Open Whisper Systems maakte de software voor WhatsApp de privécommunicatie van meer dan een miljard WhatsApp-gebruikers in één klap écht privé blijft.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!