Digital & Online Marketing Trends 2018
Over digital business, platform marketing, tekort aan digital talent en meer
Uit alle onderzoeken naar marketingtrends die we de afgelopen periode voorbij hebben zien komen, maken we in ieder geval op dat veel marketeers op zoek zijn naar innovaties, de nieuwe ‘dingen’… We weten allemaal dat die vernieuwingen meestal niet gelijk renderen op de korte termijn. Het lijkt effectiever om minder voorop te lopen. Maar investeren in kennis over innovaties is meer dan ooit een ‘verplichting’ geworden voor marketeers. Sterker nog, wij vinden dat marketing de verantwoordelijkheid moet nemen voor de klantbeleving en de organisatie alert moet houden op die vernieuwingen en veranderingen die er werkelijk toe doen.
2018 wordt het jaar van de privacy wetgeving (GDPR/AVG)
In 2018 krijgen we met grote en onvermijdelijke veranderingen te maken krijgen op het gebied van privacy en wetgeving. Klantgerichte marketing in het digitale tijdperk mag je niet overlaten aan het oordeel van juristen en accountants. De nieuwe wet stelt aan de ene kant strenge regels/boetes en aan de andere kant veel mogelijkheden. Geen enkele organisatie en marketeer kan zich permitteren niet serieus met deze nieuwe regels aan de slag te gaan.
Aan de slag met trends, 12 actiepunten
Op basis van gesprekken met honderden deelnemers die het afgelopen jaar deelnamen aan de online en digital marketing- en communicatie-opleidingen is een aantal ontwikkelingen opgevallen. We beschrijven deze kort om daarna iedere trend af te sluiten met twee actiepunten die belangrijk zijn om met de trends aan de slag te kunnen. Lezen over trends is belangrijk, er mee aan het werk gaan is uiteindelijk waar het om draait. Voor jou persoonlijk als marketeer maar ook voor de organisatie(s) waarvoor je werkt.
De volgende zes digitale marketing trends verdienen in 2018 extra aandacht
- Van digital marketing naar digital business
- Platform marketing als verbinder met klanten
- Influencer marketing wordt volwassen marketinginstrument
- Tekorten aan digitaal talent lopen verder op
- Augmented Reality (AR) versus kunstmatige intelligentie (AI)
- Digital marketingkennis veroudert steeds sneller
Wil je meer weten over de trends en de bijhorende actiepunten? Download dan het whitepaper Digital & Online Marketing Trends 2018.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!