Premium

De Speld en Kakhiel bieden gezamenlijk ‘branded’ humor aan doei

Bedoeling is uiteindelijk tot een breed platform te komen met lach-content voor merken.

Kakhiel en De Speld & Partners zijn gaan samenwerken voor merken met ‘als doel humoristische branded content naar een hoger plan te tillen’.

Kakhiel is bekend van zijn gortdroge teksten die hij toevoegt aan cliché-stockfoto’s, terwijl De Speld met quasi-nieuwsberichtgeving de lezers of luisteraars op het verkeerde been zet.

Afzonderlijk boden ze merken hun branded humor al aan. Kakhiel werkte voor onder meer Dorito’s, Bolletje, Volkswagen en Tele2, terwijl ‘brands’ als ASN Bank, CZ, Milieudefensie en Oatly al gebruik maakten van De Speld & Partners. Dit bestaat naast De Speld zelf ook uit De Speld Sport en De Pin, dat zich op vrouwen richt.

Jerome Kuijken, managing partner van De Speld & Partners noemt Kakhiel ‘een fantastische aanvulling’ op de drie bestaande Speld-titels. Gezamenlijk hebben ze meer dan 2 miljoen volgers op sociale media en zo’n 2,5 miljoen unieke bezoekers in de leeftijd van 18-34.

Kuijken: ‘Ik volgde hem natuurlijk al een tijd, ik ben een fan, en wist dat hij ook branded-content maakt, maar daar was de laatste twee jaar wat minder van te zien. Ik heb hem daarom benaderd omdat ik kansen zie om gezamenlijk aan het werk te gaan voor merken. We kunnen humoristische branded content nog beter maken met nog meer bereik en positieve impact.’

Het is meer dan alleen een extra verkoopkanaal voor Kakhiel een iets breder portfolio voor jullie?
JK:

‘Ja, we gaan echt een gezamenlijk aanbod maken voor marketeers. Roos Lust, manager online-branded-content, en ik hebben een flinke vinger in de pap. Kakhiel weet natuurlijk prima wat er aanslaat bij zijn doelgroep, maar wij voegen het merkdenken toe aan de creaties. We zorgen voor een goede afstemming met het merk, daar heeft Kakhiel geen omkijken naar. We maken samen met de adverteerder van het merk de briefing, hij kan ermee aan de slag. Daardoor wordt het voor hen bijvoorbeeld interessanter wordt om ons voor grotere campagnes in te zetten.’

Je zegt in het persbericht het niet ‘uit te sluiten’ om op termijn meer interessante humoristische titels aan jullie netwerk toe te voegen. Zou je een breed platform willen opzetten?
JK:

‘Ja, er zijn nu concrete gesprekken met twee titels en het kan daarna nog verder doorgroeien. Ik kan geen namen met je delen, we zijn nog in een beginstadium met de gesprekken.‘

Een banded video-campagne van De Speld voor Oedipus
Jullie werken beide al voor verschillende merken? Jullie humor werkt bij de gratie dat het schuurt. Willen adverteerders dat wel?

‘Over het algemeen hebben we daar geen problemen mee. De merken waarvoor we werken staan er wel voor open, hoewel je ziet dat in een meer corporate cultuur als bij Unilever, waarvoor we nu bezig zijn, dat er soms iets langer over gesproken wordt. Maar ook daar geen problemen hoor.’

Wat vind je zelf nou een goed voorbeeld van een branded campagne waaraan jullie meewerkten?
JK:

Oh, dat zijn er verschillende. De campagne met Oatly, waarvoor we een The Best Social Award wonnen. Of de klassieker die we voor biermerk Oedipus maakten, maar zeker ook de campagne die nu loopt voor CZ en de app Just. Die is cyclisch, loopt het hele jaar door om merkbekendheid te vergroten.’

oatly melckweg
Just

 

Vet hoor Hornbach

Een voorbeeld van zijn branded content? Het is al even geleden - hij was er een paar jaar uit - maar de Hornbach-campagne over stress en zweet met de tagline ‘Zweet het eruit', vindt Kakhiel wel iets om eruit te lichten. 'Hiermee wilden ze mensen aansporen om hun stress los te laten en lekker te gaan klussen in de brandende zon haha, om het eruit te zweten. Ik heb hier toen op ingehaakt met een activatiecampagne op Kakhiel.'
Dat betrof eerst een lijstje met herkenbare stressmomentjes, en oproep aan iedereen om zelf ook stressmomentjes in te zenden: Kakhiel: 'Toen kwam een lijstje van de beste inzendingen met oplossingen van mij. Vervolgens wat voorbeelden van mensen die alles eruit zweten tijdens het klussen, met oproep om eigen zweetfoto's in te sturen. En daarna de beste inzendingen van de ingestuurde foto’s.' 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie