Datamanagement: nooit meer helemaal op orde

Tijdens het jaarlijkse DDMA-congres ‘Data & Dialoog in de praktijk’ dat op donderdag 8 november wordt georganiseerd, wordt ingegaan op het optimaliseren van de dialoog tussen bedrijven en klanten. Gesproken zal vooral worden over de veranderingen op het gebied van datamanagement, in relatie tot het gebruik van sociale media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Data & Dialoog is de opvolger van de Dag van de Datakwaliteit. Die naam voldeed niet meer volgens Holger Wandt, voorzitter van de DDMA commissie Klantdata en Dialoog en principal advisor bij Human Inference. 'Feedback van leden en marktinzicht hebben geleid tot een bredere scope', zegt hij. 'In de afgelopen jaren is de dialoog met de klant steeds belangrijker geworden. We weten nu onder andere via sociale media steeds meer over de klant, we leren hem kennen. Als je daar goed in slaagt als bedrijf, ben je in staat iets nuttigs voor je de klant te doen. Uiteindelijk draait het daar natuurlijk om.'

De veelvoud aan sociale media waar de consument gebruik van maakt levert bedrijven veel data op. Op het gebied van datamanagement is daardoor ook een nieuwe uitdaging ontstaan waar de markt volgens Wandt zijn handen vol aan heeft. 'Elk bedrijf is geïnteresseerd in dialoog met de klant en wil die optimaliseren. De grote vraag is hoe? De klant laat overal gegevens van zichzelf achter. Zijn merkvoorkeuren geeft hij aan op Facebook. Een nieuwe baan wordt vermeld op LinkedIn. De kunst voor bedrijven is om het totaal in beeld te krijgen en die verzameling aan data te managen. Daarvoor is onder andere kennis en techniek nodig en dat is nog lang niet bij elke marktspeler op orde.'

Wel zijn er volgens Wandt bedrijven die een heel eind op weg zijn met het 'nieuwe datamanagen'. 'Grote organisaties als banken en verzekeringen besteden daar heel veel aandacht en zorg aan. Maar ook zij lopen tegen problemen aan. Je bent nooit meer 100 procent op orde, want er kan vandaag of morgen een mediakanaal bijkomen waardoor bijstelling alweer noodzakelijk is. Niet alleen moet je dan nieuw geplaatste gegevens een plek in je systeem geven; ook heeft het gebruik van het ene kanaal effect op dat van een ander. De consument maakt keuzes tussen de kanalen die hem ter beschikking staan. Daarnaast moet je voortdurend in het oog houden of dat wat je doet ook volgens de regels is, gelet op bijvoorbeeld privacywetgeving. De tijd dat de melkboer alles van iedereen wist en we het hem konden vragen, is al een poosje voorbij. De mogelijkheden om gegevens van consumenten te verzamelen zijn tegenwoordig veel groter, maar het is ook complexer geworden om dat goed te doen.'

De bezoekers van krijgen een dagvullend programma voorgeschoteld waarin presentaties van genomineerden voor de Customer Data Award worden afgewisseld met drie sprekers. Die drie sluiten aan bij het thema van de dag door het delen van hun ervaringen uit de dagelijkse praktijk. Nathalie Soeteman, Social Business Change Manager SNS Bank bijt het spits af. Zij vertelt hoe SNS Bank minder tijd en moeite kwijt is aan het verzamelen en verwerken van data door gebruik te maken van interne social media en collaboratieplatforms. Jaap Favier is managing director van social marketing consultancy The Small Circle. Hij gaat in op het verhogen van conversie door het registreren van en het marketen naar de vrienden en collega’s van consumenten in een klantenbestand. Spreker drie is journalist Brenno de Winter, specialist op het gebied van IT-beveiliging en privacy. Hij werd onder andere bekend door de dataproblemen van de OV-chipkaart bloot te leggen. Tijdens het congres spreekt De Winter over de wisselwerking tussen datamanagement, social media en privacy.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie