Daarom heten ze dus ontwikkelingslanden

Met 3 miljard mensen die toegang hebben tot internet, waarvan maar liefst twee derde in wat wij tot voor kort derdewereldlanden noemden, word je wel wakker geschud uit je technologische voorsprongdroom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Welke droom?’, hoor ik u denken. Wel het dagelijkse surrealistische beeld van onze ‘pappen en nathouden economie’, waarbij wij met de paplepel ingegoten hebben gekregen dat Nederland op verschillende gebieden - technologie en innovatie in het bijzonder - voorop lopen. Binnen afzienbare tijd is van een voorsprong geen sprake meer. Nee, als je begrijpt dat er in een jaar tijd bijna een miljard mensen uit ontwikkelingslanden online zijn gegaan, kun je ervan uit gaan dat miljoenen hiervan ook in de techniek en mogelijkheden duiken. Binnenkort komen de killer apps niet uit Amerika, China of Rusland maar uit de ontwikkelingslanden. Waarschijnlijk heten ze daarom zo want ze komen met een rap tempo op. 

Groei in ons mooie kikkerlandje is nog altijd, enkele branches daargelaten, ver te zoeken. Inderdaad, er is wel wat groei, maar dat komt toch hoofdzakelijk door export en de hunker naar digitaal en de bureaus die daarin voorzien mogen ook een toontje meezingen. Juist op export en digitaal, met name in de ontwikkelingslanden, liggen voor een land met een boven ontwikkelde ondernemers- en handelsgeest enorme kansen. Laat dit ons nu passen als een maatpak.

7 miljard mobiele devices
Wat mij nog meer opviel uit de vrijgegeven werden, is dat van de 3 miljard mensen zo’n 2,3 miljard mensen over breedbandinternet beschikken en dat er wereldwijd 7 miljard mobiele devices in gebruik zijn. Met andere woorden: voor veel mensen op onze steeds drukker wordende wereldbol is de eerste aanraking met technologie en verbinding die van mobiel en (breedband) internetdiensten.

De 30 jaar legacy die wij dagelijks in meer of mindere mate middels producten, diensten, platformen, kabels in de grond, etc. met ons meeslepen, daar stapt deze enorm groeiende groep newbies met een grote stap overheen. Ze zullen alles uit hun mobile halen dat erin zit of ervoor beschikbaar wordt gemaakt, want internet en hun mobile device betekenen letterlijk de way out. Weg van het oude bestaan en in één grote stap midden in de 21ste eeuw.

Dan is één en één al snel 3, of misschien in dit geval wel 11, want laten wij in Nederland naast de boven ontwikkelde ondernemers- en handelsgeest over een vooruitstrevende digitale industrie beschikken, met vele prachtige en goed gewortelde bureaus en bedrijven die menig vraagstuk in vele vormen en talen vanuit Nederland op de markt hebben gebracht. Ja, gezien de sterke vraag vanuit het binnenland naar vooruitstrevende digitale producties, dit jaar een dikke 10 procent, is men de komende jaren natuurlijk nog niet uitgegroeid. Echter een gewaarschuwd mens… Bereid je als bureau of bedrijf dus nu maar voor op markten die niet alleen opkomen maar ook echt mee gaan spelen en niet genoegen zullen nemen met een plek in een subleague.

Export
Natuurlijk zijn er al diverse digitale bureaus die prachtige stappen zetten op het gebied van export. Het gaat hier echter vaak om veel genoemde markten als Amerika, China, of dichterbij Duitsland en Groot Brittannië. Wie van ons gaat echt deze enorme groeimarkt op en weet met zijn of haar disruptive technology de ontwikkelingslanden te veroveren?

Ik ben benieuwd wie van mijn vakbroeders deze grote, zich razend snel ontwikkelende, groep internetnewbies aan zich weet te binden. Ik kijk uit naar voorbeelden en reacties. Want nogmaals, met onze boven ontwikkelde ondernemers- en handelsgeest, in combinatie met onze kracht in het digitale landschap, kunnen wij de markt die ontwikkelingsland heet veroveren. Ze wordt per slot van rekening vast niet voor niets zo genoemd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie