Communicatie is een van de belangrijkste onderwerpen waarover in de zorg klachten zijn. Van de 2219 klachten die vorig jaar werden ingediend bij het Landelijk Meldpunt Zorg ging zo’n kwart (429) over communicatie . Daaronder vallen bezwaren tegen bejegening, dossiervoering en dossier-inzage.
Dat blijkt uit het Klachtbeeld 2014 van het Landelijk Meldpunt Zorg.
De meeste klachten betreffen het professioneel handelen (509), waaronder de categorieën ‘oneens met medisch handelen’ en ‘diagnose gemist’. Veiligheid volgt op, een tweede plaats en bevat klachten over de staat van het gebouw, hygiëne en infectiepreventie.
Van de klachten die het Meldpunt ontving hadden er 440 betrekking op de geestelijke gezondheidszorg, 378 op intramurale ouderenzorg, en 359 op medisch-specialistische somatische zorg.
415 klachten werden door het meldpunt ter beoordeling voorgelegd aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Het Landelijk Meldpunt Zorg is in 2014 opgericht op initiatief van minister Schippers en bekleedt een advies-, monitoring- en informatierol rond klachten binnen de Nederlandse zorgsector.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!