Wat zijn de talenten die ons vakgebied gaan bestormen? Wie zijn de alleskunners, de specialisten, de ondernemende types, de vrijdenkers en vernieuwers?
We vroegen de HBO Communicatie-opleidingen om een van hun studenten te kiezen en te presenteren.
Dit is het resultaat, het Comm Laude-overzicht van dit jaar: 15 talenten om in de gaten te houden.
Katka Velicka (21)
Een naam als Calvin Klein
Haagse Hogeschool, International Communicatie Management
Positief, altijd vrolijk, slim, harde werker en doorzetter – woorden die Katka Velicka omschrijven. Haar naam lijkt wel een merk, iets als Calvin Klein. Daar deed ze ook haar stage, met veel succes. They loved her! Velicka studeerde deze zomer af en heeft daarmee haar bachelor International Communication Management in minder dan drie jaar afgerond. Tijdens haar opleiding speelde ze een grote rol in de PR-commissie (waarschijnlijk heeft de opleiding het groeiende aantal aanmeldingen deels aan haar te danken!) en ging ze op uitwisseling naar de London School of Public Relations in Jakarta. Ook daar bleef haar stralende persoonlijkheid niet onopgemerkt. Hiernaast is Velicka ook een geweldig schrijftalent! Haar scriptie was een genot om te lezen.
Lysanne Rinzema (24)
Laat zich niet in één hokje plaatsen
Christelijke Hogeschool Ede @LysanneRinzema
Lysanne Rinzema is een ondernemende wereldverbeteraar met één grote uitdaging: keuzes maken. Als je naar haar talenten kijkt, dan begrijp je meteen waarom. Haar nieuwsgierige, kritische en ondernemende houding hebben haar al ver – buiten de eigen landsgrenzen – gebracht. Zo ondernam ze een journalistieke reis naar Zuid-Afrika en studeerde ze in Istanbul. Al tijdens haar studie deed ze de nodige praktijkervaring op als bestuurslid van NSEde en haar werkzaamheden voor SOMO. Haar grote passie is ‘sociale gerechtigheid’. Als christen en young professional wil ze het verschil maken en de wereld verbeteren. Met een combinatie van denken en doen en haar zelfbewuste, sterke eigen identiteit laat dit aanstormend talent zich niet in één hokje plaatsen.
Nick Kiran (22)
Weet de media te vinden
Hogeschool Rotterdam @NickKiran
Nick Kiran verlegt graag zijn grenzen. Successen deelt hij graag en hij schroomt dan ook niet om actief de media op te zoeken om deze wereldkundig te maken. Dit had een artikel in de Metro als resultaat. Bovendien is hij innovatief en creatief. Met andere studenten van het instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie heeft hij een app bedacht om de luchtkwaliteit te meten. Daarmee wonnen zij een innovatieprijs van het RIVM! Deze app is verder ontwikkeld en inmiddels live. In jaar 4 heeft Kiran zich in zijn afstudeeronderwerp vastgebeten. Binnen no time wist hij meer over de energiemarkt dan menig collega. Zijn afstudeerbegeleider noemt hem enthousiast, leergierig en vooral professioneel.
Jennifer Daarnhouwer (25)
Merkenbouwster die zorgt voor groei
Hogeschool van Amsterdam, Opleiding Communicatie
Jennifer Daarnhouwer schreef tijdens haar stage bij FrieslandCampina voor Mona een communicatieplan om het imago van het merk te verbeteren en top-of-mind van de consument te krijgen. Ze was ook verantwoordelijk voor de implementatie. Ze ontwikkelde content voor mona.nl en zette dat crossmediaal uit via verschillende sociale media en monitorde het gedrag van de doelgroep en ging met hen de dialoog aan. De pilot van twee maanden was een groot succes en op de langere termijn was er een exponentiële groei terug te zien in de resultaten. Dit succes bleef niet onopgemerkt binnen FrieslandCampina, waardoor ze uiteindelijk tijdens haar stage ook voor vier andere merken heeft gewerkt. Daarnhouwer verricht nu haar afstudeerronderzoek bij de Deutsche Bank AG. Daarna wil ze nog gaan voor een Master. Haar visie over de toekomst; ‘een eigen bureau of fungeren als een communicatiespecialist voor een grote organisatie’.
Wesley Singh (22)
Passie voor online marketing
Hogeschool Zeeland @Wesley_Singh
Hoezo afwachten? Zelf werk maken van je CV. Dat is voor Wesley Singh, derdejaars, vanzelfsprekend. Zo is hij een fanatiek marcomblogger, verschijnt hij geregeld bij de Regionale Omroep om zijn Student Company te promoten en pakt hij zoveel mogelijk uitdagingen op. Zo verzorgt hij de online marketing voor een groot Zeeuws netwerkevenement, de Nationale Zeeuwse Oesterpartij. Zijn droom is om voor een toonaangevend reclamebureau te werken. En dus regelt hij zelf een stage bij het accountteam van FCB in Amsterdam. Twee citaatjes van zijn blog: ‘perfectionisme is een onmisbare eigenschap voor een communicatieprofessional’. En ‘Ik sta met power achter mijn eigen ideeën, maar hecht veel waarde aan goede samenwerking.’ Amsterdam is gewaarschuwd.
Maxime de Jong (21)
Als presentatrice op het podium
Hogeschool InHolland Den Haag
Tweedejaars Maxime de Jong is een veelzijdig talent. Zo heeft ze deelgenomen aan het managementteam van een communicatienetwerk-evenement. Als coördinator benutte ze de mogelijkheid om zelfstandig een aftermovie te regisseren. Tevens is De Jong betrokken geweest bij het realiseren van een muziekprogramma tijdens het WK-beachvolleybal, waar ze als presentatrice op het podium stond. Het hoofdproject was het Oh Oh INTRO introductiefestival in Den Haag, waar zij een rol had in de marketingcommunicatie. Waar De Jong zichzelf over 10 jaar ziet staan, durft ze nog niet te zeggen. Ze heeft veel dromen en plannen. Door te ondernemen en van de branche te proeven, komen haar toekomstperspectieven in de communicatie steeds beter in beeld.
Bran Martens (26)
Lef, verbeeldingskracht, uitzonderlijke schrijfkwaliteiten
Fontys Hogeschool Communicatie Eindhoven @BranMartens
Bran Martens richtte in zijn tweede studiejaar, samen met kameraad en medestudent Emmanuel Merkus, Yongbloed op; een creatief netwerk van jonge professionals en talenten. De focus ligt op strategische communicatie. Als duo vormen zij de kern en per opdracht kijken ze welk talent nodig is om het perfecte projectteam samen te stellen. In het vierde jaar schreef Martens een essay over communicatie-hot-item thought leadership. Dit stuk bleek de opmaat om samen met lector Mignon van Halderen te werken aan een manifest waarin zij nog dieper ingaan op de waarde van thought leadership voor het bedrijfsleven. Door zijn eigen zienswijze, zijn doortastendheid, zijn uitzonderlijke schrijfkwaliteiten maar ook zijn lef en verbeeldingskracht is Bran Martens een student die ook na zijn afstuderen zeker nog van zich laat horen.
Nicole Verdoes (23)
Wil theorie werkend krijgen
Hogeschool Leiden @NicoleVerdoes
Prater, enthousiast, doelgericht en doorzetter – Nicole Verdoes wordt vrolijk van Customer Relationship Management, internationale organisaties en internationale communicatie. Haar droom is om veel van de wereld te kunnen zien, ook via haar werk. Na haar derdejaars stage bij NBTC Holland Marketing bleef ze daar nog een jaar op projectbasis werken. Al tijdens haar afstudeerproject bij een grote internationale bloemengroothandel kreeg ze daar een baan aangeboden. Maar voordat ze die misschien aanneemt gaat ze eerst drie maanden rondtrekken in Australië. Om ‘nog steviger in mijn schoenen te staan, zodat ik sterker aan mijn eerste baan begin.’
Jaïr Salverda (25)
Creatief strateeg met een helikopterview
NHL Hogeschool
Jaïr Salverda mocht zich in 2013 winnaar noemen van PR Talentenprijs Van Hulzen. Hij liep zijn afstudeerstage bij Sprog Strategie en Communicatie in Joure. Schreef daar ook zijn afstudeerscriptie voor Wheels2sport, een advies- en uitleenservice voor gehandicapte sporters. Hij won met deze scriptie de InnovatieAward van de opleiding Communicatie. De jury roemde Salverda’s doelgroepanalyse, de diepgang en de uitzonderlijke integratie van tekst en beeld in de vormgeving. Jaïr Salverda scoorde drie negens – voor afstudeerstage, scriptie en eindgesprek. Hij werkt nu bij Sprog Strategie en Communicatie. Hij zoekt de essentie en communiceert van daaruit.
Britt de Koster (27)
Nuchtere benadering, gevoel voor humor
Haagse Hogeschool
Als geen ander bezit Britt de Koster het talent om te focussen op een communicatieprobleem. Daarbij weet ze goed door te dringen tot de kern van de zaak. Haar eigenwijze en kritische benadering zorgt voor een scherpe kijk. Dit heeft haar al bij diverse organisaties verder gebracht. Bijvoorbeeld bij gemeente Midden-Delfland, waar ze advies heeft gegeven over het bereiken van verschillende doelgroepen. Niet alleen haar analytisch vermogen is kenmerkend. Door haar nuchtere benadering van mensen en haar gevoel voor humor heeft samenwerken met haar een relativerende uitwerking. En aan het einde van de rit wordt de organisatie er beter van.
Mitchell van der Donk (24)
Pr in combinatie met passie voor horeca
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Mitchell van der Donk koos voor Communicatie omdat ‘deze opleiding hem voldoende ruimte geeft voor zijn eigen creativiteit en er veel facetten over bedrijfsvoering inzitten.’ Tijdens zijn eerste jaar heeft hij zijn studie dan ook meteen gecombineerd met zijn passie voor horeca: hij heeft de communicatie gedaan voor restaurant De Firma in Nijmegen. Stage liep Van der Donk bij Take Two, een branding agency, waar hij een contract aangeboden heeft gekregen en nog steeds parttime werkt. In de minor Ondernemen en Innovatie heeft hij in korte tijd een bedrijfsplan opgezet, waaruit uiteindelijk zijn eigen bedrijf moet voortvloeien. De KvK-registratie is geregeld, maar eerst afstuderen. Horeca-ondernemers let op: Mitchell van der Donk komt eraan!
Vera Korblet (21)
Weet waar ze voor staat
Hogeschool Windesheim Zwolle @VeraKorblet
Vera Korblet houdt van aanpakken en zoekt altijd de uitdaging op. Naast haar reguliere lessen volgt ze het Honours Programme en bezoekt ze met plezier extra gastcolleges. Is haar lesdag afgelopen, dan helpt ze de communicatieafdeling van Windesheim, gaat ze aan de slag als storyteller voor Windesheim in Dialoog, geeft ze voorlichting over studeren aan het hbo en blogt ze voor de website van de hogeschool – allemaal met een flinke dosis passie en enthousiasme. Want Korblet is leergierig en nieuwsgierig. Ze houdt de trends in het communicatievak bij en is actief op de sociale media. Ze is erg geïnteresseerd in online communicatie; dat heeft haar ertoe gezet om een social media-strategie te ontwikkelen voor het Honours Programme. Korblet weet wat ze wil en waar ze voor staat. Een student met pit en lef. Na het hbo wil Korblet zich verder in het vak verdiepen aan de universiteit.
Jonathan Mol (23)
Verkent graag de grenzen
Christelijke Hogeschool Ede
Deze ambitieuze, waardegedreven communicatieprofessional heeft een sterke affiniteit met public affairs en public relations. Na een stage van zeven maanden op de PR-afdeling van Volkswagen/PON, verdiepte hij zich bij Dröge & van Drimmelen in de Haagse ontwikkelingen. In zijn afstudeeronderzoek verkende hij de mogelijkheden en ethische grenzen van nudging binnen de PA-sector. Jonathan Mol is een gedreven netwerker met sterke analytische vaardigheden. Zijn kennis weet hij als geen ander te vertalen in goed advies. Zijn toekomstplannen? ‘Over vijf jaar woon ik niet meer in Nederland, maar waarschijnlijk in een warmer land in Zuid-Europa en werk ik bij een internationaal opererende organisatie.’ De eerste stap zet hij deze maand, wanneer hij start met een studie aan de universiteit van Milaan.
Evelyn Bartels (20)
Hoe beïnvloed je gedrag?
Avans Hogeschool Breda
Evelyn Bartels weet waar het om draait in communicatie: het beïnvloeden van gedrag. Ze deed daar onderzoek naar bij Interpolis (een ‘indrukwekkende stage’, aldus de verzekeraar) en herhaalde dat bij de Dienst Publiek en Communicatie van de Rijksoverheid, waar ze haar afstudeeronderzoek hield. Centrale vraag: hoe communicatieadviseurs van de directies Communicatie hun kennis over gedragsbeïnvloeding kunnen toepassen in communicatieadviezen aan beleid? Met succes, Bartels kreeg bij Avans de Werkveldprijs 2014-2015 uitgereikt.
Heidi Tiik
Medium of your message
Hanzehogeschool Groningen
Een talent uit Estland dat graag haar grenzen verlegt. De ondernemende Tiik maakt veel indruk aan de Hanzehogeschool in Groningen, dat haar omschrijft als ‘the natural born medium of your message’. Ze is een erg gemotiveerd mover en shaker die ondernemerschap, een gevoel voor duurzaamheid en intercultureel bewustzijn verenigt. Maakte een geweldige marketing-pitch voor haar twee producten: een zelf ontworpen bh voor dames voor onder een galajurk en een lipgloss gemaakt van puur natuurlijke ingrediënten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!