Zo komen er soms mensen op je pad, waarvan je direct weet dat je met magie te maken hebt. Precies dat gebeurde in 1998 toen ik bij CyberConsult Koen Verhagen leerde kennen.
We volgden het plezier in ons werk en waren er samen al snel uit: een nieuw internetbureau, waarmee we uiteraard alles anders zouden doen dan onze vorige werkgevers.
Daaruit werd bone geboren, want “als twee vechten om één been, dan gaat de derde er mee heen. ”Zo’n 14 jaar later kwam bone een oudere broer tegen, het mediabureau SVB, wiens Zwitserse moedermaatschappij Publigroupe recentelijk over was gestapt naar een “Digital First” strategie. Maarja, een digitaal conversie gedreven bureau met creatie en media onder één dak samen laten gaan met een mediabureau, hoe werkt dat precies?
Een nieuw bureau oprichten vanuit twee verschillende werelden (Magic & Logic) doe je niet zomaar, dat kan iedereen je vertellen. Het is een reis op basis van gevoel, een portie ratio en aardig wat business sense. Mijn gevoel bracht me daarom dan ook bij Perfect World Principle van Jenny Elissen.
Samen zijn we op een verrassende ontdekkingsreis gegaan, zoekende naar onze nieuwe gezamenlijke natuur. Die vonden we in onze nieuwe power statement “We Channel Relevance”. Te vaak wordt gesproken over “bedrijfscultuur”, maar die leg je niet zomaar op aan een team. Zeker niet wanneer je nieuwe collega’s zo van elkaar verschillen: op het vlak van inhoudelijke kennis, vaardigheden, verdienmodellen, contracten, noem maar op. Dan moet je zoeken naar een nieuwe “bedrijfsnatuur” die van twee teams op natuurlijke wijze één maakt.
Bone kwam namelijk uit een wereld van: “je bent zo goed als je laatste project” of “the last cookie counts”. Terwijl het bij SVB ging over surco’s, media fees, allerlei marges en natuurlijk relatief langlopende contracten met uitgevers en opdrachtgevers.
Hoe voeg je die twee samen tot iets nieuws dat ook nog precies klopt als het even kan?
Gelukkig hadden we daar Perfect World Principle voor: een hele mooie en effectieve methode die gestuurd wordt door het onderbewustzijn van alle betrokken mensen. Vanuit deze kracht kwamen we tot een gezamenlijk bewustzijn en inzicht: “is het niet vreemd dat we werken in een wereld waar merken, bureaus en uitgevers zich druk maken over de aandacht van mensen terwijl deze mensen zelf geen stem hebben in de keten?”
Het volgen van de stem van mensen, met dank aan o.a. social media, slimme technologie en data, maakt dat we nu samen anders kunnen kijken naar de echte behoefte van die mensen en ze direct kunnen betrekken in onze cirkel. Hieruit is RLVNT geboren. Vanuit relevantie, datgene waar het voor de eindgebruiker om draait, de nieuwe essentie van ons dagelijks werk.
Zo brengen we, met de hulp van mensen zelf, data terug tot de kern. Naar datgene wat er toe doet. En koppelen we dit aan slimme en menselijke creatie om communicatie te ontwikkelen die zo relevant mogelijk is voor de klanten van onze klanten. Zo profiteert iedereen en kan ik met een gerust hart zeggen dat deze keuze de beste was.
– Rens Plandsoen
Rens@RLVNT.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!