Bundel TikToks in Playlists en verkoop producten onder Youtube-video’s

Social-content-bureau Blauw Gras praat je bij in de #Lekkersociaal

Snap en Insta gooien TikTok Duet in de Remix

Snapchat Spotlight en Instagram Reels zijn op zichzelf natuurlijk al kopieën van de app TikTok, maar qua nieuwe functies en features lijken deze platformen ook weinig eigen inspiratie te hebben. Zo werken zowel team Snap als team Insta nu aan een ‘duet’ functie. Met deze functie kan je met een nieuwe video een reactie geven op een bestaande video. Het originele en jouw opgenomen filmpje komen naast elkaar te staan. Je kan je misschien wel voorstellen dat dit veel engagement oplevert: door te duetten, kan je namelijk inhaken op trends en zelf een bijdrage leveren aan viral video’s. 

Voor Instagram zal de functie ‘Remix this Reel’ worden toegevoegd. Insta hoopt hiermee meer engagement en creativiteit van gebruikers terug te zien. Ook Snapchat komt met een kopie van de functie onder de naam ‘Remix’. Het gaat hier om een verhaal waar je door middel van een ‘Remix’ op kunt reageren. Snapchat is de verschillende manieren van het ‘Remixen’ nog aan het testen. Want zoals ze goed hebben gezien bij TikTok, is dat er meer mogelijk is dan alleen de schermen naast elkaar weer te geven. In de toekomst wil Snapchat dan ook meer opties bieden, zoals de mogelijkheid om schermen onder en boven elkaar te plaatsen. 

Kortom: heel verrassend zijn de nieuwe updates niet, alleen de naam is in de remix gegooid. 😝 

Nieuwe dimensie voor adverteren op YouTube

YouTube gaat de advertentiemogelijkheden nog meer uitbreiden, namelijk door het mogelijk te maken om producten die in een YouTube-video voorbij komen onder de video te  kunnen promoten. De nieuwe feature zal veel invloed gaan hebben op het adverteren binnen het platform. Zo worden hiermee ten eerste de mogelijkheden voor affiliate-link marketing uitgebreider, iets dat op platformen als Instagram al goed werkt. Daarnaast maakt YouTube het op deze manier ook heel simpel om video’s commercieel te maken. Makkelijk voor kleine bedrijven bijvoorbeeld om met YouTube-video’s de aandacht naar hun producten te trekken, meer informatie te geven en meer verkopen te realiseren. 

Met de nieuwe functie wil YouTube het makkelijker maken voor gebruikers om meer informatie te krijgen over producten die voorbij komen in een video. Waar we de producten straks zien? Tussen de video die je bekijkt en de voorgestelde video’s. Voor meer informatie klik je op het product, verschijnt het in beeld en kan je het gemakkelijk kopen. Een nieuwe impuls voor advertenties op YouTube dus. Zal het ook een andere insteek van video’s gaan opleveren? We zijn benieuwd wat er zal veranderen.

YT YT

Bundel video’s in TikTok Playlists

Ook al wordt TikTok vanuit alle hoeken nageaapt, laten ze zich gelukkig niet gek maken. Hoe we dit zien? TikTok blijft zich ontwikkelen en vernieuwen. Deze week is het platform namelijk weer begonnen met het testen van een nieuwe functie: de TikTok Playlist. Met deze feature bundel je video’s met hetzelfde thema onder een playlist op jouw profiel. Je bepaalt zelf de naam van de playlist met maximaal 15 tekens. 

Je zou je kunnen afvragen wat de voordelen ervan zijn, maar dit zijn er meer dan je denkt. Je kan met Playlists bijvoorbeeld content met hetzelfde onderwerp creëren, bundelen en hiermee engagement boosten, maar denk ook aan content met een ‘cliffhanger’. Hiermee trigger je je volgers om terug te komen naar jouw profiel en playlist, wat uiteindelijk helpt om te groeien op het platform. Het is dus een feature die je zeker moet overwegen binnen jouw TikTok strategie. Voor nu bevindt TikTok Playlists zich nog in de testfase, maar ze beloven de functie snel uit te rollen.

LinkedIn en Spotify komen met hun Clubhouse clone

Ja, je leest het goed… Na de aankondigingen van Instagram, Facebook en Twitter kunnen andere platformen bijna niet achter blijven. Zowel LinkedIn als Spotify komen met hun versie van een live audio functie. LinkedIn zegt hierin wel onderscheidend te zijn omdat ze met hun platform niet alleen op sociaal maar ook op professioneel gebied mensen aan elkaar kunnen verbinden. Al zagen we ook al serieuze en professionele gesprekken plaatsvinden op Clubhouse, dus is LinkedIn hiermee echt onderscheidend? 

Spotify heeft op dit gebied dus ook een opvallende stap gezet. Het verschil is alleen dat zij niet aan de slag gaan binnen hun eigen app, maar met een ander platform. Het gaat om de audiochat app Locker Room die ze hebben opgekocht. Momenteel is deze app vooral bedoeld voor sportfans om te praten over wedstrijden. Spotify ziet hierin kansen om deze gesprekken ook later beschikbaar te maken om ze terug te luisteren in podcast vorm. Om echt een stap richting een Clubhouse clone te zetten, zijn er ook plannen om de naam te veranderen om zo een breder publiek te trekken. Weet jij al voor welk live audio platform jij straks gaat?

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie