#AIA13 Concept van de Week - i-Lusio: spookbeelden leven inblazen

Een jongen van zeven jaar ziet voor het eerst een hologram. Hij raakt gefascineerd. Door het ding uit verschillende hoeken te bekijken verandert het platte beeld en ontstaat de indruk van een ruimtelijk, driedimensionaal beeld. Jaren later is de jongen, Feddow Claassen, ontwerper en bedenker van i-Lusio, waarmee hij techniek uit 1862 combineert met de nieuwste tablettechnologie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

John Henry Pepper was de eerste die erin slaagde de illusie van verschijnende geesten op te roepen. Wie de hoofdshow van het spookslot in de Efteling kent, weet meteen wat ik bedoel. Feddow gebruikt dezelfde Pepper’s Ghost-techniek om bewegende afbeeldingen op iPads of andere tablets in de echte wereld te plaatsen, en ze in interactie te brengen met objecten aldaar.

Van illusie naar product
De i-Lusio is een kunststof kist waarop elk tablet geplaatst kan worden. De speciaal bewerkte films of afbeeldingen die op de tablet staan, worden in de kist gespiegeld. Dat gebeurt met Pepper’s Ghost-techniek: via een transparante spiegel (beam splitter) worden de afbeeldingen in de echte wereld geplaatst waardoor ze een 3D karakter krijgen. Feddow: “Ik gebruik deze techniek al jaren. Voor het eerst is er nu een product uit voortgekomen, waarmee ik de techniek toegankelijk en betaalbaar wil maken”.

Verschillende mogelijkheden
De mogelijkheden van de i-Lusio zijn groot. Feddow: “Denk aan een educatief doel. Kinderen kunnen met 3D-hologrammen van dieren of planten uit een encyclopedie spelen. Of denk aan experimenten met fobieën – je kunt bijvoorbeeld een muis of rat projecteren in de glazen kist en mensen hiermee confronteren.” Onlangs heeft Feddow voor een museum een dinosaurus-ei laten uitkomen, wat kon rekenen op belangstelling van het Museum of National History in New York. Voor de zakenwereld biedt i-Lusio interessante videoconferencingopties.

Concurrentie
Feddow is niet de enige met dit idee. “Op Kickstarter heb ik een serieuze concurrent.. In het begin maakte ik me daar druk om, maar inmiddels weet ik dat mijn techniek beter werkt. Hun project is meer een gadget dan een echt product. Iedereen heeft weer zijn eigen invalshoek. I-Lusio is breder en geeft meer ruimte om ‘spookbeelden’ te laten communiceren met de echte wereld.”

Crowdfundingcampagne
Een ander sterk punt van de i-Lusio is de prijs-kwaliteitverhouding. Feddow wil i-Lusio aanbieden voor 28 euro. Om de productie te bekostigen is hij een campagne begonnen op . Geholpen door Social Media en een in crowdfunding gespecialiseerd bedrijf, haalt Feddow geld op om zijn droom waar te kunnen maken. “Ik heb nog een aantal dagen, maar ik ben er nog lang niet. We zijn heel hard bezig om de campagne te halen. Ik beloof een heleboel, ik beloof interactie. Maar dat vraagt ontzettend ingewikkeld programmeerwerk via de camera van een tablet. Het moet een product worden van hoge kwaliteit, dat toegankelijk is voor iedereen. Van over de hele wereld krijg ik hulp aangeboden voor het maken van de app en de verkoop van het product. En dat is al geweldig om te zien.”

from on .

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl of volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie