Adverteerders en freelancers groeien naar elkaar toe

De voorspellingen worden al jaren gedaan: adverteerders zullen steeds vaker gaan werken met freelancers. Freelancers zijn nu eenmaal goedkoper dan bureaus, flexibeler dan bureaus en ze luisteren beter dan bureaus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het tempo van deze revolutie ligt echter zo laag dat we beter kunnen spreken van een evolutie. In de afgelopen negen jaar van mijn freelancetijdperk heb hooguit tien opdrachtgevertjes als klant gehad. Dat komt waarschijnlijk omdat ik - in tegenstelling tot anderen - nooit actief adverteerders opzocht. Ze zochten mij op. En daarbij ging ik dan ook nog 'ns zelden in op de avances. Ik vond het heerlijk om me te verschuilen achter het comfort van een bureau. Zodat alle financiële, politieke en organisatorische brokjes niet op mijn bordje terechtkwamen. Om die reden heb ik destijds het Bloemenbureau Holland netjes overgedragen aan een bevriend bureau. Bovendien wilde ik niet gezien worden als een concurrent van mijn eigen klanten.

Maar je kunt een evolutie niet tegenhouden. Vooral dit jaar valt het op hoeveel adverteerders kiezen voor een constructie met freelancers. En die freelancers zijn ondertussen ook geëvolueerd. De onderlinge netwerken zijn - met name dankzij TheFreeForce - groter en sterker geworden. En als ik nu direct ga werken voor een opdrachtgever heb ik in no-time mijn vriendjes ingeschakeld om de financiële, politieke en organisatorische brokjes over te nemen.

Waar je een paar jaar geleden sporadisch verhalen hoorde van freelancers die rechtstreeks voor adverteerders gingen werken, is het anno dit jaar structureel geworden. Ik zie zelfs veel freelancers opereren als eenpitsbureautjes met vaste klanten. En de klanten van die freelancers zijn soms trouwer dan de klanten van bureaus.

Er blijven natuurlijk nadelen kleven aan een freelance constructie. Zoals de continuïteit en de merkbewaking. Maar de markt is er nu meer dan ooit klaar voor. Ik zal niet snel zelf de stoute schoenen aantrekken om direct voor klanten te gaan werken, maar als ze me bellen zeg ik volmondig ja.

Ik ben benieuwd waar deze evolutie naar toe gaat. En of degenen die zich het beste kunnen aanpassen inderdaad zullen overleven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie