De waarschuwing prijkt prominent bovenaan elke pagina van de site: ‘only for travelers, not for tourists’. GuidedByALocal.com is een sociaal reisplatform waar reizigers in contact kunnen komen met locals over de hele wereld. Wie het leuk vindt om mensen te leren kennen en de weg te wijzen, maakt op de site een profiel aan. Daarmee geef je te kennen dat je openstaat om in contact te komen met anderen. Het uitgangspunt is altijd begrip, interesse en respect voor elkaars cultuur en achtergrond.
Bijdrage aan betere wereld
GuidedByALocal.com ging drie jaar geleden van start. In die tijd groeide het uit tot onafhankelijke reiscommunity die reizigers in contact brengt met de lokale bevolking. Tim van Vlierden, één van de initiatiefnemers: “Ons concept levert een bijdrage aan een betere wereld. Wij geloven dat locals kunnen fungeren als ambassadeur. Zij wonen vaak hun hele leven op dezelfde plek, kennen de stad als hun broekzak en kunnen met trots en passie antwoord geven op vragen van reizigers en tips plaatsen. Dat vertaalt zich makkelijk naar ambassadeurschap.”
Vragen stellen
Tim: “Het concept ontstond uit persoonlijke ervaring. Samen met mijn compagnon reisde ik veel. Altijd kwamen we terug met enthousiaste verhalen. Vooral de contacten met mensen bleven ons bij. Ze vertellen graag over hun woonplaats. Daar wilden we iets mee doen. Ons idee werd concreet met de oprichting van GuidedByALocal.com. Reizigers stellen op de site vragen aan locals via een Q&A-tool, wat in schril contrast staat met de commerciële promotie van reisbestemmingen, bijvoorbeeld via touroperators.
Vraag maar raak
GuidedByALocal.com is een minder commerciële manier om landen en steden te promoten. Touroperators bieden vooral algemene informatie, bijvoorbeeld over de munteenheid en het klimaat van Thailand. Maar waar is dat ene rustieke hotelletje net buiten Phuket en waar moet je echt gaan eten als je op de Phi Phi-eilanden bent? Via GuidedByALocal.com kun je binnen een uur zo’n vijf reacties verwachten. Vraag maar raak en je leert de plaatselijke cultuur steeds beter kennen.
Op eigen houtje reizen
Opvallend is dat veel reizigers die vragen stellen via GuidedByALocal.com op de bonnefooi reizen in plaats van met een touroperator. Reizigers zijn avontuurlijk en boeken zelf een ticket en regelen zelf hun verblijfplaats. Hoewel de manier van reizen van de meeste gebruikers van GuidedByALocal.com individualistisch is, zijn ze open minded en cultureel ingesteld. De optimale reisbeleving hebben ze helemaal zelf in de hand.
Utrecht, Buenos Aires, Kaapstad
Actieve locals vind je wereldwijd. Ondanks het eeuwige geklaag over het weer en het ov vertellen ook Nederlanders graag over hun land op GuidedByALocal.com. Populaire steden zijn Amsterdam, Utrecht en Den Haag. “Maar evengoed is Buenos Aires een zeer geliefde reisbestemming die het goed doet op de site. En Thailand is favoriet, en dat maakt het voor ons interessant om daar samen te gaan werken met lokale VVV’s. Met Zuid-Afrika zijn we inmiddels ook in gesprek om te kijken of er samenwerkingen mogelijk zijn, daar zijn al wel zeer actieve locals aanwezig”, aldus Tim.
Koffiedrinken wordt stapavond
GuidedByALocal.com heeft nu gebruikers in ruim tachtig landen, de locals zijn verspreid over iets meer dan driehonderd steden. Tim: “Een Nederlandse man stelde via de site vragen over Moskou, waarop een Russische man reageerde. Een berichtwisseling volgde, je zag online de band ontstaan. Hij reisde naar Moskou, waar hij de man en zijn vrienden ontmoette. En wat in eerste instantie een uurtje koffiedrinken zou zijn, resulteerde in een gezellige stapavond in een naburige club. Dat zijn de verhalen waar je het voor doet. Mensen samenbrengen en cultuur overdragen, dat is ons doel.”
Toegevoegde waarde
Het idee achter GuidedByALocal.com is dat je 24/7 specifieke reisinformatie kunt bemachtigen die volledig afgestemd is op je wensen. Kom er maar om bij een VVV-kantoor. En reisforums zijn er plenty, alleen ontbreekt steeds de insteek van GuidedByALocal.com. De enthousiaste gemeenschap geeft je binnen het uur zo veel antwoorden en leuke tips dat de reisvoorpret over onbekende bezienswaardigheden gegarandeerd is. Dat is de kracht van GuidedByALocal.
Accenture organiseerde op 10 november 2011 de vijfde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie. 589 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar gaan we weer voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven start in mei.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!