Accenture Innovation Awards Concept van de Week – EU1:een nieuwe tv zender met veel mogelijkheden

Maak je tv dan weet je het: je hebt een schitterend idee, maar voordat het op het scherm verschijnt… Veel ideeën gaan verloren door de lange aanlooptijd. AIA- deelnemer EU1 biedt een nieuwe zender, waarop heel veel mogelijk is – ook voor merken, marketeers, sponsors, fondsen en het grote publiek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

wil merken en film- en tv-producenten aan elkaar koppelen om samen vernieuwende content te creëren. Wat houdt het initiatief van acteur Waldemar Torenstra, cabaretier Ruben Nicolai, communicatiespecialist Marko van Kampen en online-ondernemer Maarten Beucker Andreae precies in?

In contact met publiek en merken
Marko:“EU1 is een onlineplatform van en door professionele film- en tv-makers. Zij kunnen in contact komen met het publiek. Bijvoorbeeld om nieuwe projecten mogelijk te maken, via likes, sponsoring en crowdfunding. Tegelijkertijd is EU1 een plek waar ze hun ideeën gratis of betaald kunnen voorleggen aan anderen.” De zender, die ondersteund wordt door Ziggo en UPC, is in 3,3 miljoen huishoudens te ontvangen.

Pitchfilmpjes en kant-en-klare video’s
Als kijker kun je EU1 opzetten als gewone zender. Alles wat het kanaal biedt aan films, series, docu’s et cetera ontvang je via UPC en Ziggo in de huiskamer. De website van EU1 bevat pitchfilmpjes en video’s. Marko: “Als creatief kun je zo steun vragen aan de massa en bijvoorbeeld de interesse wekken van merken om je idee te financieren. Crowdfunding levert tot nu toe kleine bedragen op. Om een speelfilm te maken heb je voorlopig nog andere fondsen nodig.”

Samenwerking met merken
Daarnaast kan elke maker, van comedian tot acteur, van muziekregisseur tot tv-producent, zijn idee laten zien. Ze kiezen zelf of ze hun film of serie gratis of via betaalde video-on-demand willen aanbieden. Marko: “Commercials zijn achterhaald – het is een filmpje van 30 seconden waar een merk zich een halve minuut lang op de borst slaat. Wij willen makers en merken laten samenwerken door ze te verbinden en dan content met een merkboodschap te laten bedenken. Dat kan van alles zijn, van webseries tot een korte film. We organiseren onder andere avonden waarbij makers en merken elkaar ontmoeten”.

Eneco verbindt zich aan EU1-project
Eneco is de eerste grote adverteerder die zich aan een EU1-project verbindt. De energiereus steunt de pitch , een korte film met onder anderen Cas Jansen in de hoofdrol. Mede dankzij deze steun is het totale streefbedrag van 17.500 euro gehaald. Marko: “Het is een goed voorbeeld van wat we willen bereiken: makers, publiek en merken die samen een film produceren.” Balance is een van de Nederlandse inziendingen voor de komende Oscaruitreiking.

We waren het zat
Marko: “Het idee voor EU1 is geboren uit gezonde frustratie. Ruben, Waldemar en ik waren bezig een programma te verkopen in Hilversum. Bijna alles was al geregeld, we hadden anderhalf jaar lang pilots gedraaid. Uiteindelijk werd alles tegengehouden. We zagen dat als belemmering van onze creativiteit. Toen kwamen we op het idee van een platform waar film- en televisiemakers hun creativiteit kwijt kunnen – dit werd later EU1.” Bij EU1 hebben professionele creatieven de vrije hand. Iedereen die is aangesloten bij een beroepsvereniging, bijvoorbeeld als acteur, scenarioschrijver of cameraman, kan zich inschrijven. Iemand voordragen kan ook.

Businessmodel
Marko: “We hebben verschillende businessmodellen op één plek samengebracht. Crowdfunding is één. Dat de maker kan kiezen om betaald uit te zenden is twee. Uiteindelijk gaat 90% van het verzamelde bedrag naar de creatief zodat hij weer iets nieuws kan bedenken. Ook 90% van alle advertising die rondom de productie uitgezonden wordt, gaat naar de maker. Het overige percentage gaat naar EU1.”

De content bepaalt de doelgroep
Op 17 februari dit jaar is EU1.tv live gegaan. Tot nu toe kijken er zo’n 200.000 mensen naar kanaal 121 op UPC. Marko: “De content die wordt aangeboden door de film- en televisiemakers bepaalt uiteindelijk de doelgroep. Dit kan dus variëren van kinderen tot senioren”.

Doelstellingen
Marko: “Komende jaar willen we een aantal succesvolle series en webseries lanceren. Daarnaast gaan we de website een flinke update geven en willen we graag uitbreiden naar het buitenland. Over vijf jaar hoop ik dat EU1 een platform is voor film- en telvisiemakers in heel Europa.”

Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie. Kijk voor meer informatie op .

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp op de Publieksprijs in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event. Voor het eerst wordt ook de Groene Tulp uitgereikt aan het meest duurzame concept.

Wil je op EU1 stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. De stembus voor de Publieksprijs is geopend tot aan het Innovation Event. Elke tweet, share en like vanaf de Innovation Awards-website, telt als één stem. Bij concepten met een Blauwe Tulp-nominatie tellen alle stemmen mee bij het eindoordeel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie