Als eerste groot merk stopt Adidas met adverteren op televisie. De jonge klanten van het merk kijken weinig tv, dus de reclamemakers switchen naar de wel veel door jongeren gebruikte sociale media. Een berichtje uit de Volkskrant van zaterdag 18 maart, en een voorbeeld van nieuwe communicatie die door de digitalisering en nieuwe media ontstaat.
#DNCP
Deze nieuwe communicatie vraagt om een Nieuwe Communicatieprofessional die daarmee om weet te gaan. Dat deed me gelijk denken aan Renata Verloop en Marije van den Berg die een paar jaar terug de discussie aanzwengelden over die nieuwe communicatieprofessional, en daar veel weerklank voor vonden bij vakgenoten. In de levendige twitter-discussie met #dncp was vooral veel bevestiging voor de signalering dat er veel verandert.
Maar de vervolgvraag over wat dit dan voor ons vak betekent en hoe we onze rol praktisch moeten invullen bleef toch grotendeels onbeantwoord.
Vera de Witte heeft die handschoen opgepakt en schreef er een boek over dat onlangs is verschenen: De Nieuwe Communicatieprofessional – communicatie als succesfactor voor organisaties (uitgegeven door de Adfogroep).
Twee nieuwe kerntaken
Op een mooi gestructureerde wijze analyseert De Witte van buiten naar binnen naar wat er aan de hand is in het speelveld van de communicatieprofessional en hoe je de omslag kunt maken naar een communicatiefunctie die toekomst-proof is.
Wat betekent dat dan? Als gevolg van de gesignaleerde trends zijn de twee nieuwe kerntaken voor communicatie merk/reputatie-management en interactiemanagement.
Voor de invulling van die taken heb je uitwerkingen nodig van de customer journey, contentmanagement voor de online en de offline media het corporate verhaal en de concrete invulling van de interactie met stakeholders. Dat gebeurt door specialisten die in multidisciplinaire teams samenwerken binnen de organisatie.
Klaar voor de toekomst?
De vijf vragen die een communicatieprofessional volgens Vera de Witte aan zichzelf moet stellen om te bekijken of hij/zij goed is toegerust om toekomstproof te zijn:
1. Visie. Door technologische ontwikkelingen en digitalisering is communicatie de pijler voor continuïteit voor organisaties geworden. Hoe zorg je voor een visie die dit naar voren brengt en die aansluit bij de vragen die op dit moment directiekamers worden gesteld.
2. Verbinding. Als communicatieprofessional zul je de verbinding moeten leggen tussen de eigen organisatie en de stakeholders. Alles moeten weten over hoe er naar de organisatie wordt gekeken, wat er wordt verwacht en welke beleving klanten hebben in hun contact met de organisatie. Hoe zorg je ervoor dat je omgevingsbewust en alert bent, flexibel en inspringt op kansen?
3. Specialisme. Generalisten zijn uit, hoogwaardige expertise op een discipline is in. Wat wordt jouw expertise? En hoe zorg je dat deze state of the art is en blijft?
4. Marktwaarde. Vaardigheden gaan nog ongeveer vijf jaar mee, dan zijn ze verouderd, zo blijkt uit onderzoek. Hoe houd jij niet alleen je vak bij maar stel je vooral ook je marktwaarde zeker voor de toekomst?
5. Teambijdrage. Je zult in organisaties steeds meer werken in diverse en multidisciplinaire teams. Hoe borg je dat jouw meerwaarde en expertise in zulke teams optimaal benut worden?
Foto: Tom Simpson via Foter.com / CC BY-NC-ND
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!