Relevantie is een trending topic. Afgelopen jaar heb ik geen enkel woord zo vaak gehoord als 'relevant'. En wel om de volgende 11 redenen:
> Relevante reclame
Door de opmars van adblockers en scriptblockers voor o.a. mobiel en apps, worden irrelevante reclames een halt toe geroepen. Het wordt voor de ontvanger steeds gemakkelijker om reclame te onderscheppen en af te weren. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om relevante reclame te maken, waar consumenten wel op zitten te wachten. ‘Wachten’ is wellicht een groot woord. ‘Toestaan’ past beter. Of ervoor openstaan.
> Lokale relevantie
Met mobiele marketing op locatie neemt lokale marketing een vlucht. Via zogeheten Beacons kunnen bedrijven gerichte boodschappen op locatie sturen. Tijdens de Tilburgse kermis werd deze technologie al toegepast, en straks verandert Tilburg in een iBeacon stad.
> Relevant moment
Marketing in the moment wordt hotter dan hot. Realtime, in-the-moment updates gaan domineren. Social media posts inplannen wordt verleden tijd. Marketing in the moment wordt steeds belangrijker, door voorbeelden als Periscope (live meekijken met video), en Snapshat (snel, direct, en zo weer verdwenen).
> Relevante social advertising
Advertising op sociale kanalen neemt met het jaar toe, op zoek naar een relevante context om de consument te bereiken. In de zoektocht naar het bereiken van de mens, werd steeds meer op Social media ingezet en met succes. Gesponsorde sociale berichten blijken erg effectief te zijn. Niet in de laatste plaats omdat advertising via Snapchat en Instagram mogelijk werd.
> Relevante invloed
Influentials vieren hoogtij en krijgen steeds meer invloed. Zij staan immers dichtbij de doelgroep en weten welke (native advertising) content voor hen relevant is. Campagne na campagne werd afgelopen jaar opgezet, met daarin een belangrijke rol voor de influentials. Publishers haken hierop in en bieden de influencers een extra platform.
> Relevant (sociaal) platform
Platformen die zich bleven ontwikkelen en evolueren in de hoop om relevant te blijven voor hun gebruikers. Denk aan een Facebook die zich omvormde tot een publishing platform met instant artikelen. Twitter die haar beroemde 140 tekens losliet voor directe berichten en LinkedIn die haar app in een nieuw jasje stak.
> Betalen voor relevantie
Mensen zijn bereid te betalen voor advertentievrije content. De abonnementen op diensten als Netflix en Spotify nemen toe, waardoor Spotify zelfs aan het onderzoeken is om te snijden in haar gratis abonnementen.
> Relevant shoppen
Online winkelen nam explosief toe. De Sint riep de hulp in van mening webshop en bestelde dit jaar zijn cadeautjes online. Pakketjes worden tegenwoordig ook vijf avonden in de week bezorgt door Post NL. En ook de dagelijkse boodschappen worden online gedaan. Supermarkten zijn in een bezorgoorlog beland, met initiatieven als Picnic, die de consument uit de supermarkt houden.
> Social shopping wordt relevant
Met een druk op de knop kun je aankopen doen op Pinterest en ook via Facebook kun je getoonde producten direct bestellen. Social advertising zet hierin een volgende stap in social commerce.
> Relevante onderzoeken die dit jaar werden uitgevoerd
Het mediagedrag – van met name Millennials - werd keer op keer onder de loep genomen. In de hoop erachter te komen hoe we deze nieuwe generatie met relevante content kunnen bereiken. Zo namen we bij RLVNT een kijkje in de Milennial generatie door er eentje aan te nemen. En ook andere partijen onderzochten zich een slag in de rondte, zoals BrandDeli en Motivaction.
> Relevant werk
In de eerste plaats omdat ik per 1 juni bij RLVNT (spreek uit als “relevant”) als Social strateeg startte. De tweede helft van 2015 stond bij mij dus in het volop in het teken van relevantie.
En zo kan ik nog wel uren doorgaan, totdat we in 2016 zijn aanbeland. Wil iemand alvast vooruitkijken naar het nieuwe jaar en een voorspelling doen?
Wat wordt het woord van 2016?
Maartje de Kort
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!