Overslaan en naar de inhoud gaan

Zwaar verlies krantensites

Dagbladen verliezen zwaar op hun investeringen in elektronische uitgaven. Voor elke zes gulden die ze er vorig jaar aan besteedden,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De gegevens zijn afkomstig uit een vertrouwelijk onderzoek in opdracht van de NDP en gepubliceerd door de Volkskrant. De 35 krantenconcerns die bij de NDP zijn aangesloten, gaven vorig jaar 107,4 miljoen gulden uit. De grootste kostenpost vormt de technische infrastructuur. De computers en verbindingen kosten 32 miljoen, marketing 26 miljoen en redacties 22,5 miljoen. Tegenover de kosten stond 17,9 miljoen aan opbrengsten, met name aan online advertising. De kranten leden ook 28,3 miljoen verlies op deelnemingen. In de prognoses voor dit jaar zijn de dagbladen wel iets optimistischer. Het verlies op deelnemingen daalt naar 17,2 miljoen, terwijl de inkomsten naar 43 miljoen toenemen. Maar omdat de bedrijven meer investeren, valt het verlies ook in 2001 hoog uit. Volgens de NDP zijn de cijfers inmiddels achterhaald, omdat de concerns enkele maanden geleden hun bedragen opgaven. 'Sindsdien is de markt verslechterd en hebben veel kranten hun budgetten teruggedraaid', aldus secretaris J. Gast.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in