Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom Nederlanders goed zijn in festivals organiseren #SXSW

Creatieve handelsmissie New Dutch Wave was aanwezig op SXSW in Austin van 11 t/m 15 maart.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

New Dutch Wave zet Nederlandse creatieve ondernemers in de spotlights tijdens SXSW 2018. Volgens de organisatoren (o.a. Arne Koefoed van Wink, een creatief bureau dat events, shows en decor ontwerpt) zijn Nederlanders experts in festivalinnovatie. ‘Tijdens SXSW wilden we laten zien dat Nederland eigenlijk de ruggengraat is van de wereldwijde festivalcultuur. Nederlandse bedrijven lopen voorop als het gaat om duurzaamheid en verzorgen de regie van grote festivals in Amerika of China.’

related partner content for mobile comes here

900 festivals per jaar


Of Nederland echt een grotere rol speelt dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten (met vooruitstrevende festivals als Coachella en Burning Man) is niet te zeggen. Daarover zijn geen cijfers bekend, maar met zo'n 900 festivals per jaar (bron: Festival Monitor 2017) hebben we in Nederland volop ruimte om te experimenteren en dat gebeurt ook.

Of Nederland echt een grotere rol speelt dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten (met vooruitstrevende festivals als Coachella en Burning Man) is niet te zeggen. Daarover zijn geen cijfers bekend, maar met zo'n 900 festivals per jaar (bron: Festival Monitor 2017) hebben we in Nederland volop ruimte om te experimenteren en dat gebeurt ook.

'Nederlanders zijn efficiënt'


Volgens Koefoed zijn Nederlanders vooral goed in festivalorganisatie, omdat ze efficiënt werken. Wat kan hij zelf leren van SXSW? 'De serendipity (red. onverwachte ontmoetingen en bruikbare vondsten, terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders) hier is heel bijzonder. Dat komt ook doordat zoveel disciplines samenkomen. Zoiets kennen we nog niet in Nederland.'

Volgens Koefoed zijn Nederlanders vooral goed in festivalorganisatie, omdat ze efficiënt werken. Wat kan hij zelf leren van SXSW? 'De serendipity (red. onverwachte ontmoetingen en bruikbare vondsten, terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders) hier is heel bijzonder. Dat komt ook doordat zoveel disciplines samenkomen. Zoiets kennen we nog niet in Nederland.'

In diverse presentaties bespraken experts 'the secret sauce' van festivalinnovatie. Het bleef niet bij presentaties: samen met dj Joost van Bellen liet de organisatie 's avonds zien dat Nederlanders echt een feestje kunnen bouwen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in