Overslaan en naar de inhoud gaan

'Veel interesse voor kaartendivisie Nokia'

Nokia mag zich verheugen in een ruime belangstelling voor zijn kaartenonderdeel HERE, dat onlangs in de etalage werd gezet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onder meer Facebook, taxidienst Uber en een consortium van drie grote Duitse autobouwers zouden de concurrent van de Amsterdamse navigatiespecialist TomTom willen inlijven. Dat meldde het Duitse zakenblad Manager Magazin woensdag op zijn website.

related partner content for mobile comes here

Nokia kondigde onlangs aan dat het een verkoop van HERE overweegt. Al voor die tijd zouden BMW, Audi en Daimler de Finse fabrikant van netwerkapparatuur hebben benaderd met een gezamenlijk overnamebod. Volgens Manager Magazin heeft topman Rajeev Suri daarop besloten het onderdeel openlijk te koop aan te bieden, vermoedelijk om de verkoopprijs op te drijven. HERE zou voor 2 miljard euro in de boeken staan.

Nokia stapte in 2008 in digitale kaarten met de overname van het Amerikaanse Navteq. Het Finse bedrijf, toen nog de grootste mobieltjesmaker ter wereld, dacht te kunnen profiteren van het groeiende aantal mensen dat navigatiesoftware op de mobiele telefoon verkoos boven een apart kastje in de auto. In datzelfde jaar verzekerde TomTom zich van een eigen database met digitale landkaarten door Tele Atlas over te nemen.

Inmiddels heeft Nokia zijn mobieltjestak geheel verkocht aan Microsoft. Het bedrijf legt zich toe op de productie van apparatuur voor telecomnetwerken. Vorige week werd bekend dat het zijn positie op dat gebied wil versterken door voor ruim 15 miljard euro de Franse branchegenoot Alcatel-Lucent over te nemen. De kaartendivisie past mogelijk niet meer in die strategie.

Als HERE in handen komt van de drie Duitse autofabrikanten, kan dat een streep door de rekening betekenen voor TomTom. Het bedrijf probeert steeds minder afhankelijk te worden van de grillige consumentenmarkt en zoekt groei in onder meer allianties met autobouwers op het gebied van ingebouwde navigatieapparatuur.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in