Van winkelcentrum naar social area
Tijd tekort…
Vanavond heb ik een verjaardag. Ik heb nog geen cadeau. Ik ben te laat voor een webshop. Nu moet ik nog snel een winkel opzoeken. Maar oh, wat heb ik daar weinig zin in. Het kost tijd. En ik heb nog zoveel werk te doen! En het winkelcentrum in mijn buurt is nu ook niet direct een winkelcentrum waar je blij van wordt. Maar goed, ik zal wel moeten. Ik stap met tegenzin in mijn auto en rij naar het plaatselijke winkelcentrum.
Daar aangekomen loop ik rond, op zoek naar een leuk cadeau. Ik mis inspiratie. De omgeving draagt daar niet bepaald aan bij. Ik kijk om me heen en zie de standaard ketens, Intertoys, Blokker, Kruidvat… en behoorlijk wat leegstaande ruimtes uiteraard.
Ik blijf even staan, doe mijn ogen dicht, ik dwaal af met mijn gedachten en visualiseer een voor mij ideale omgeving. Ik voel me direct beter en loop rechtstreeks naar de plek waar ik een spectaculair cadeau voor de jarige scoor!
Daarna loop ik nog even binnen bij de schoenenzaak en koop een paar schoenen in de aanbieding, want ja, ze hebben opheffingsuitverkoop… vertelt de verkoopster met een treurige toon.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Een avontuurlijke speeltuin voor iedereen!
Afijn, we gaan ons richten op het positieve. Wat is het beeld dat ik vormde? Hoe ziet die ideale omgeving er uit? De ideale omgeving ziet er uit als een avontuurlijke speeltuin voor iedereen. Een speeltuin voor iedereen, ook voor mij! Dus geen speeltuin waar je alleen naartoe gaat als je kinderen hebt. En dan is ie nog avontuurlijk ook! Dat belooft wat. Wij mensen zijn dol op speeltuinen. Je kan je er uitleven, je doet er inspiratie op, het is goed voor je lichaam en voor je geest! Als kind kwam ik er graag.
De speeltuin die ik visualiseer ziet er natuurlijk niet echt uit als een speeltuin zoals we hem veelal kennen, zo één die vol staat met klimtoestellen, en bol staat van gillende en uitgelaten kinderen. (want eerlijk gezegd maakt dat me totaal niet blij…). Het gaat puur om de associatie met het woord.
‘Mijn’ avontuurlijke speeltuin is vele malen groter en heeft geen speeltoestellen maar zes sleutelwoorden als ingrediënt: Wonen, werken, winkelen … leren, leven en beleven.
Wat mij betreft zijn dit de sleutelwoorden waar het om draait in ons bestaan.
De zes ingrediënten
Wonen, werken, winkelen…. leren, leven en beleven.
Het allitereert nog lekker ook!
Als deze zes ingrediënten op de juiste manier geïntegreerd worden op de plek die we tot voor kort winkelcentrum noemden, ontstaat er een social area. Een ruimte of omgeving waar men blij van wordt, bestemd voor iedereen.
In de praktijk
Is dat beeld realistisch? Is het commercieel interessant? Ik ben ervan overtuigd van wel. Het gaat erom dat een plek waarde heeft. Waarde moet gecreëerd worden. Daar heb je mensen voor nodig. Op het moment dat mensen graag op een bepaalde plek komen is een plek gewild en is er waarde. Op dit moment is de waarde van een winkelcentrum niet hoog genoeg. Dat zie je overal om je heen, leegstand, sombere winkeliers die zich bedreigd voelen door succesvolle internetondernemers, bezuinigingen vanuit de winkeliersvereniging, de eigenaar etc.
Er moet dus waarde gecreëerd worden. Mensen betalen er graag voor om ‘in de rij’ te staan. Neem een Efteling, er staan doorgaans rijen met mensen voor de attracties. Of een goed restaurant. Niemand gaat graag in een leeg restaurant zitten. Als hij vol is zal het er wel goed zijn. Daar willen mensen op wachten en voor betalen. We moeten van de plek die we tot nu toe winkelcentrum noemen een populaire hotspot maken.
Leegstaande ruimtes moeten gevuld worden. Gevuld met concepten waar mensen op af komen.
De plek of omgeving gaat functioneren als een overkoepelend geheel waarvan winkelen slechts een onderdeel is. Het woord winkelcentrum zal naar mijn mening de komende periode steeds meer naar de achtergrond vervagen. Door een andere invulling te geven aan de ruimte, passende bij de 6 sleutelwoorden, wordt de plek die ooit specifiek ingericht werd voor winkelen omgeturnd tot een plek waar sociale beleving te vinden is, een zgn. social area / social space.
Het nieuwe werken sluit hier goed bij aan. Ikzelf werk al vrij veel volgens deze nieuwe methode. Als ik ’s-avonds om 22.00 uur een geweldig idee heb klap ik vanaf de bank mijn laptop open en ga ik aan het werk. Als ik thuis werk en ik heb om 14.00 uur geen inspiratie meer, trek ik mijn sportschoenen aan en ga ik een rondje hardlopen. Als ik op kantoor een artikel moet schrijven trek ik me terug in een rustige maar inspiratievolle ruimte, en als ik in teamverband een creatief concept moet bedenken, ga ik aan het teameiland zitten. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk de ochtend- en avondspits te vermijden door ’s-morgens later te vertrekken van huis en ‘s-avonds later te vertrekken van kantoor. Dat past overigens weer heel goed bij mijn bioritme dus kom ik beter tot mijn recht en werk ik efficiënter.
Hoe efficiënt kunnen we werken als we alle facetten die we op een gemiddelde dag tegenkomen integreren binnen een straal van ca. 500 meter?
Neem een gemiddeld bestaand ‘winkelcentum’. We buigen hem om door bepaalde facetten toe te voegen, denk aan:
- In de gehele ruimte gratis wifi;
- Een expositieruimte met werk van lokale kunstenaars of uit het plaatselijke museum;
- Een expositieruimte waar de geschiedenis van de stad wordt tentoongesteld;
- Een creatieve ruimte waar aan de lopende band workshops worden gegeven, van taarten bakken tot sierraden maken;
- Een ‘health’ ruimte waar mensen aan een gratis fittest kunnen deelnemen, of een massage kunnen krijgen;
- Een game ruimte waar mensen zich kunnen uitleven, van jong tot oud, van computergames tot een potje monopoly;
- Representatieve openbare toiletten. Een goed voorbeeld hiervan is 2theloo (www.2theloo.com);
- Ruimtes die ingericht zijn met flexibele werkplekken;
- Een toegankelijke cateringservice;
- Een ruimte waar op regelmatige basis proeverijen plaatsvinden, denk aan wijn-, fruit- en chocoladeproeverijen.
Ik kan nog wel tientallen ideeën opschrijven.
De bedoeling is dat het gaat bruisen. Als de plek bruist gaat het weer leven, de populariteit stijgt en er is waarde!
Bovenstaand moet uiteraard wel gebeuren in de lijn van de gewenste uitstraling, dus het is niet de bedoeling dat er willekeurig overal maar wat ingezet wordt. Een goede samenwerking tussen alle stakeholders en de juiste doorvoering is dus van enorm groot belang.
Een aantal nieuwe ‘winkelcentra’ in Nederland wordt al in een soortgelijke vorm ontwikkeld. De uitdaging ligt dus vooral bij de aanpak van bestaande winkelcentra. Een dergelijke ombuiging vergt een heldere visie en een strategische manier van te werk gaan. Daarnaast ben ik me er ook bewust van dat het investeringskosten met zich mee brengt. Echter, als we niets doen, kunnen we binnenkort spreken van vergane glorie. Door alle krachten op een juiste manier te bundelen, alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen en een positieve blik op de toekomst te werpen kunnen we een nieuw tijdperk tegemoet gaan waarin online en offline op de juiste manier in elkaar verweven worden. Een manier waarop er chemie ontstaat. Alleen als alles klopt ontstaat er chemie!
Binnenkort staan we mijns inziens dus in de file naar de ‘social area’. File ja, een rij dus…. En waar betalen mensen graag voor? Juist… de rij!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid