Overslaan en naar de inhoud gaan

UMTS-deal KPN en O2 van de baan

De telecombedrijven KPN en O2 zien af van het plan om samen een netwerk voor UMTS (breedbandig mobiel internet) te bouwen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

KPN stelt dat de financiële en technische voordelen zo beperkt zijn, dat de samenwerking weinig zoden aan de dijk zou zetten. KPN Mobile en O2’s voorganger Telfort vonden elkaar eind 2001 in de plannen voor de gezamenlijke aanleg van een UMTS-netwerk. Beide partijen dachten op die manier vijftien tot 25 procent te besparen op de kostbare introductie van de nieuwe generatie mobiele telefonie. De ingeschatte honderden miljoenen euro’ s voordeel bleken echter niet haalbaar. KPN gaat nu zelfstandig verder met de aanleg van een netwerk. Het telecomconcern heeft daarvoor tot en met 2005 circa 1,4 miljard euro gereserveerd.

related partner content for mobile comes here

O2 stelt dat de aanleg van de infrastructuur niet zijn eerste aandacht heeft. Volgens het bedrijf is Nederland nog niet klaar voor UMTS. O2 ziet meer heil in de verdere ontwikkeling van GPRS, de huidige generatie mobiele telefonie, aldus het ANP. Planet Multimedia beweert echter dat O2 geen geld kan en wil stoppen in UMTS in Nederland: ‘Op de eerste plaats is het geld er simpelweg niet, de verliezen zijn te hoog. Ten tweede heeft een eigen UMTS-net voor O2 geen zin gezien haar marktaandeel.’

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in