Split-screen geen wondermiddel
Ad-avoidance is al jaren een serieus probleem, zowel voor tv-exploitanten als voor adverteerders. Met de afstandsbediening in de hand schakelen kijkers massaal weg als er weer een reclameblok komt. Dus zijn er nieuwe middelen bedacht om zappen tegen te gaan, zoals split-screenreclame.
Daarbij is de reclame in een deelscherm te zien, tijdens het programma zelf. Dat er daardoor minder snel weggezapt wordt, zal niemand verbazen. Maar deze reclamevorm heeft z’n nadelen: doordat de reclame het scherm moet delen met het programma, gaat er al gauw meer aandacht uit naar het programma. In verschillende landen wordt split-screenreclame vooral gebruikt bij sportuitzendingen, en dan speelt een grote rol hoe spannend de sportbeelden zijn.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDoor het reële risico dat de aandacht wordt afgeleid door het programma, leent het split-screenformat zich niet goed voor reclame waarin een boodschap wordt verteld. Split-screenreclame is eerder geschikt voor campagnes die gericht zijn op emotie en image. Daarbij maakt het niet zo veel uit als de kijker de reclame maar half oppikt.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid