Overslaan en naar de inhoud gaan

Split-screen geen wondermiddel

In de strijd tegen het zappen gooien tv-zenders nieuwe wapens in de strijd. Ze zenden de reclame nu tijdens programma’s uit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ad-avoidance is al jaren een serieus probleem, zowel voor tv-exploitanten als voor adverteerders. Met de afstandsbediening in de hand schakelen kijkers massaal weg als er weer een reclameblok komt. Dus zijn er nieuwe middelen bedacht om zappen tegen te gaan, zoals split-screenreclame.

related partner content for mobile comes here

Daarbij is de reclame in een deelscherm te zien, tijdens het programma zelf. Dat er daardoor minder snel weggezapt wordt, zal niemand verbazen. Maar deze reclamevorm heeft z’n nadelen: doordat de reclame het scherm moet delen met het programma, gaat er al gauw meer aandacht uit naar het programma. In verschillende landen wordt split-screenreclame vooral gebruikt bij sportuitzendingen, en dan speelt een grote rol hoe spannend de sportbeelden zijn.

Door het reële risico dat de aandacht wordt afgeleid door het programma, leent het split-screenformat zich niet goed voor reclame waarin een boodschap wordt verteld. Split-screenreclame is eerder geschikt voor campagnes die gericht zijn op emotie en image. Daarbij maakt het niet zo veel uit als de kijker de reclame maar half oppikt.

Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in