Overslaan en naar de inhoud gaan

Social met Coca Cola en Pepsi

Zowel Pepsi als Coca Cola zijn druk met grote social media-campagnes. Ieder op hun eigen manier.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zowel als zijn druk met grote social media-campagnes. Ieder op hun eigen manier.

related partner content for mobile comes here

had vorige week een gesprek met Michael Donnelly, de Group Director of Worldwide Interactive Marketing bij Coca Cola. Maar we schreven we al eerder over de social media-projecten van Coca Cola. Op , maar ook .

Interessant is te zien hoe zowel Coca Cola als concurrent Pepsi ieder op een geheel eigen manier invulling geven aan hun social mediastrategie.

Pepsi doet het door middel van social responsibility en crowdsourcing: op geeft Pepsi online beloningen weg aan mensen met een goed idee om de wereld te verbeteren. En je kunt je ideeën natuurlijk ook via Facebook en Twitter kwijt. Pepsi financiert de campagne (kosten 20 miljoen dollar) onder andere met het geld dat ze hebben uitgespaard door dit jaar geen Super Bowl-commercial te maken.

De Pepsi-campagne gaat over Optimisme. Coca Cola borduurt voort op het Happiness-thema met : 3 jongeren reizen als allereerste 'brand-reporters' in een jaar de wereld rond, op zoek naar geluk in de breedste zin van het woord. Ze moeten in 1 jaar 206 landen aandoen, waarbij ze het publiek op de hoogte houden met postings, tweets en . En natuurlijk doen ze alle grote evenementen aan, zoals de Olympische Spelen in Canda en het WK voetbal, deze zomer in Zuid-Afrika. Coca Cola selecteerde hiervoor 10 jongeren, waarna de fans er 3 mochten kiezen. De frisdrankfabrikant is hiermee een eigen 'social' omroep gestart.

Wat krijg je als je de Facebookpagina's en Twitteraccounts met elkaar vergelijkt? Qua aantallen is Coca Cola succesvoller op Facebook: de Pepsi-pagina op Facebook telt op dit moment 637.297 fans. Coca Cola telt er een stuk meer: 5.273.302. Pepsi telt en dat zijn er meer dan Coca Cola 19.024. Maar Coca Cola twitterde 3313 keer met de volgers, en Pepsi maar 1159 keer.

Twee global brands pakken social media op een op. Maar er zijn ook heel veel overeenkomsten: beide campagnes

- hebben een concept waarop je goed verder kunt bouwen: het levert enorm veel nieuwe content op
- gaan over duurzaamheid (waarbij Pepsi iets explicieter dan Coca Cola)
- duren 12 maanden en werken toe naar een finale
- er is in beide gevallen zeker niet bezuinigd op de kosten
- en alhoewel beide projecten complexe processen herbergen, lukt het beide merken dit te vertalen naar een heldere en simpele boodschap: Optimisme en Geluk.

Welke heeft jouw voorkeur?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in