Social met Coca Cola en Pepsi
Zowel Pepsi als Coca Cola zijn druk met grote social media-campagnes. Ieder op hun eigen manier.
MarketingOnline had vorige week een gesprek met Michael Donnelly, de Group Director of Worldwide Interactive Marketing bij Coca Cola. Maar we schreven we al eerder over de social media-projecten van Coca Cola. Op MarketingOnline, maar ook hier.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisInteressant is te zien hoe zowel Coca Cola als concurrent Pepsi ieder op een geheel eigen manier invulling geven aan hun social mediastrategie.
Pepsi doet het door middel van social responsibility en crowdsourcing: op Refresh Everything geeft Pepsi online beloningen weg aan mensen met een goed idee om de wereld te verbeteren. En je kunt je ideeën natuurlijk ook via Facebook en Twitter kwijt. Pepsi financiert de campagne (kosten 20 miljoen dollar) onder andere met het geld dat ze hebben uitgespaard door dit jaar geen Super Bowl-commercial te maken.
De Pepsi-campagne gaat over Optimisme. Coca Cola borduurt voort op het Happiness-thema met ‘Expedition 206’: 3 jongeren reizen als allereerste 'brand-reporters' in een jaar de wereld rond, op zoek naar geluk in de breedste zin van het woord. Ze moeten in 1 jaar 206 landen aandoen, waarbij ze het publiek op de hoogte houden met postings, tweets en video’s op Youtube. En natuurlijk doen ze alle grote evenementen aan, zoals de Olympische Spelen in Canda en het WK voetbal, deze zomer in Zuid-Afrika. Coca Cola selecteerde hiervoor 10 jongeren, waarna de fans er 3 mochten kiezen. De frisdrankfabrikant is hiermee een eigen 'social' omroep gestart.
Wat krijg je als je de Facebookpagina's en Twitteraccounts met elkaar vergelijkt? Qua aantallen is Coca Cola succesvoller op Facebook: de Pepsi-pagina op Facebook telt op dit moment 637.297 fans. Coca Cola telt er een stuk meer: 5.273.302. Pepsi telt 24.000 volgers op Twitter en dat zijn er meer dan Coca Cola 19.024. Maar Coca Cola twitterde 3313 keer met de volgers, en Pepsi maar 1159 keer.
Twee global brands pakken social media op een verschillende manier op. Maar er zijn ook heel veel overeenkomsten: beide campagnes
- hebben een concept waarop je goed verder kunt bouwen: het levert enorm veel nieuwe content op
- gaan over duurzaamheid (waarbij Pepsi iets explicieter dan Coca Cola)
- duren 12 maanden en werken toe naar een finale
- er is in beide gevallen zeker niet bezuinigd op de kosten
- en alhoewel beide projecten complexe processen herbergen, lukt het beide merken dit te vertalen naar een heldere en simpele boodschap: Optimisme en Geluk.
Welke heeft jouw voorkeur?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid