Overslaan en naar de inhoud gaan

Shockeren werkt (nog steeds)

Shockerende reclame is allang niet ongewoon meer. Sinds de dagen van Benetton zijn er heel wat campagnes geweest die heftige reacties…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een tijd waarin de consument dagelijks met zo’n 3000 reclame-uitingen wordt geconfronteerd, is het een hele kunst op te vallen. Sommige adverteerders kiezen voor een shockaanpak. Ze zoeken de grenzen op van wat toegestaan is of gaan er bewust overheen, want dan weten ze zeker dat ze gezien worden. Tot nu toe is er weinig bekend over de effectiviteit van deze benadering. Bij een Amerikaans onderzoek naar de reacties op een anti-aids campagne die het gebruik van condooms moet promoten, kregen respondenten drie advertenties voorgelegd. De eerste gaf informatie over aids, de tweede wees op het gevaar van voortijdig overlijden en de derde hanteerde de shock-benadering. Boven een foto van een stel dat elkaar omarmt staat de tekst ‘don’t be a f..ing idiot’. De laatste advertentie viel niet alleen meer op, maar bracht ook de boodschap beter over. De vrees dat het shockeffect ertoe leidt dat het publiek de inhoud niet oppikt, ging in dit geval niet op. Het is natuurlijk de vraag of we deze conclusie mogen doortrekken naar commerciele campagnes. Daarbij is ook de mate waarin reclame shockeert van belang. Bij reclame die echt over de grenzen van de gangbare normen gaat, zullen de reacties ongetwijfeld heftiger zijn dan bij deze advertentie. Het neemt allemaal niet weg dat er alle reden lijkt voor adverteerders om niet té voorzichtig te zijn. Blijkbaar zijn er heel wat consumenten die er wel van houden om af en toe geshockeerd te worden.

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in