Overslaan en naar de inhoud gaan

ROI minder belangrijk voor Belgische marketeer

Return on Marketing Investment wordt minder belangrijk voor de Belgische marketeers. Dat blijkt uit de Jaarlijkse Marketing Enquête van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

514 marketeers (439 Nederlandstalig en 75 Franstalig) vulden de enquete in. 63 procent van hen werkt in een b2b-omgeving, 37 procent is werkzaam in b2c-ondernemingen.

related partner content for mobile comes here

Enkele conclusies uit het onderzoek :

Blogging en podcasting zijn de bekendste fenomenen voor Belgische marketeer. Blogging staat bij de Nederlandstalige marketeers op 1 als het gaat om buzzwoorden die aan belang zullen winnen (76,3 procent), bij de Franstalige marketeers is dat podcasting (89.3 procent). Advergaming (60,7 procent) staat op de derde plaats in het rijtje van 'welke buzzwoorden winnen aan belang in 2007'. Return on Marketing-Investment (RoMI) op vier (60,3 procent) en experience marketing op vijf. (58,9 procent). De marketeers zijn minder vertrouwd met termen als permission marketing (25, 7 procent kent het woord niet) en buzzmarketing (voor 23 procent een onbekend begrip).

Differentiatie, klantentrouw en innovatie nemen de plaats in van RoMI als grootste uitdaging voor 2007.

RoMI stond vorig jaar nog op de tweede plaats en zakt nu naar een zevende plaats. Vorig jaar vond 37 procent van de marketeers dit nog een uitdaging, dit jaar is dit slechts 33 procent.

Innovatie, productontwikkeling en R&D wordt een grote uitdaging voor 2007.

De b2b-sector erkent Value Based Pricing als uitdaging voor 2007. De b2c-sector daarentegen ziet geen uitdaging in Value Based Pricing.

Budget
De Belgische marketeer blijft positief over de groei van de marketingbudgetten. Bijna de helft van de Belgische marketeers verwacht dat zijn marketingbudget in 2007 hoger zal liggen dan in 2006. Slechts 11 procent verwacht een daling van zijn budgetBijna 40 procent t.o.v. bijna 30 procent in 2006 denkt dat het marketingbudget in 2007 onveranderd zal blijven.

Een forse toename van het aantal projecten betekent niet noodzakelijk een uitbreiding van het team. Meer dan een derde van de bedrijven pakt deze problematiek aan door een toename van outsourcing. Een derde van de marketeers verwacht een toename van het marketingteam

DM
Events, beurzen en direct marketing nemen grootste deel van het budget in voor 20 procent van de marketeers . In b2c nemen tv en print reclame nog steeds het leeuwendeel van het budget in.
In b2b gaan de grootste budgetten naar events, beurzen en direct marketing.
Een derde van de B2B marketeers verwacht nog een stijging van het budget voor events en beurzen.
Communicatiekanalen met een duidelijk meetbare return blijven belangrijke media

Hoe zal Direct Marketing evolueren in 2007?
Gezien 20 procent van het communicatiebudget gaat naar direct marketing en dat 52 procent van de respondenten nog een stijging van het direct marketing budget ziet in 2007, mogen wij veronderstellen dat direct marketing het medium zal worden waar de grootste budgetten aan besteed zullen worden.

Er is wel een belangrijk verschil tussen b2b en b2c: in b2b gaan de grootste budgetten naar events, beurzen en direct marketing. In b2c daarentegen naar tv en print media

De impact van sales in de boardroom is groter dan die van marketing.Vooral de productmanager schat de impact van marketing in de boardroom hoog in.
De marketeer beseft dat meten en aantonen van RoMI cruciaal is om impact in de boardroom te vergroten. Ceo’s bevestigen het belang van het meten van RoMI.
Toch ziet de marketeer het meten van RoMI niet als uitgesproken uitdaging voor 2007.
Meer dan 45 procent van de respondenten vindt dat ‘betere meetinstrumenten’ en ‘het visibel maken van resultaten’ cruciaal zijn om de impact op de boardroom te vergroten.

Marketeers zullen moeten beseffen dat, indien zij hun impact op de boardroom willen vergroten, zij hun acties moeten staven met cijfers en aantoonbare rentabiliteit, meent The House of Marketing. Direct marketing en het inzetten van interactieve media zullen intern makkelijker ‘verkopen’ omdat dit goed meetbare communicatiemiddelen zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in