René Repko: `Ik wilde een breuk veroorzaken'
TvM interviewde de ex-cmo van Hema naar aanleiding van zijn terugkeer uit India en de VS waar hij respectievelijk vrijwilligerswerk deed en een opleiding aan Harvard volgde.
Na jaren bij de Hema te hebben gewerkt, was het tijd voor iets anders, zegt hij.
‘Als je ergens acht jaar werkt, zie je dat alle jaaragenda’s op elkaar lijken. Vaste onderwerpen, ijkpunten. Met deze break wilde ik mezelf forceren om wat in m’n hoofd en hart zit, compleet van z’n ankers te gooien. Hier in Nederland, in retailmarketingland denk je dat je een meneertje bent, maar dat is compleet irrelevant, vooral in India. “Who the fuck is René Repko en what is Hema?” Heerlijk!
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta‘Ik meende ook dat Hema het verdient om weer iemand te hebben met compleet nieuwe ideeën.’
Repko zegt dat hij weinig voorbeelden van Nederlandse bedrijven kent die duurzaamheid echt serieus nemen. Hij komt niet verder dan Unilever en Triodos.
Repko: ‘Mogelijk is de combinatie van het feit dat cmo’s minder in de lead zitten én de crisis, een cocktail voor middelmatigheid.’
‘Bij Hema was maatschappelijke verantwoordelijkheid minder dominant dan het wellicht had moeten zijn. Ik was er bij Hema maar zeer beperkt toe in staat. Maar zijn Ikea en C&A zoveel beter? C&A had wel als doel om op een bepaald moment een bepaald percentage organische katoen te hebben. Dat is concreet. Hema heeft “Return to sender” en gebruikt eigen inkoopkantoren in Azië, die het zich niet kunnen veroorloven dat er wordt ingekocht bij partijen met slechte arbeidsomstandigheden. Apple, wereldwijd het grootste bedrijf qua beurswaarde, doet geen zak aan duurzaamheid. Dat is verbazingwekkend. Of kijk naar Primark, de prijs van hun kleding is zo laag, bijna shockerend. Hoe kan het dat een pak melk duurder is dan een modeartikel?
‘Het duurt gewoon voordat consumenten op een andere manier gaan denken. Het is ook complex als je mensen niet zoveel te sappelen hebben. Wie ben jij dan om te zeggen dat zij geen trui van twee euro mogen kopen?’
Op de vraag of Repko al een nieuwe functie op het oog heeft, antwoordt hij: ‘Ik ben nog aan het praten. Maar als de agenda heel smal wordt, alleen marketingcommunicatie of reclame, dan ga ik echt niet meer doen. Ik wil juist verbreden, ik zou het liefst een zeer commerciële rol willen, of general management. Het hoeft niet per se marketing te zijn, ook niet per se het bedrijfsleven. Ik wil creativiteit, re-invention, disruption, dát moet op het voorhoofd van de mensen staan.’
Lees het hele interview in Tijdschrift voor Marketing nummer 11.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid