Overslaan en naar de inhoud gaan

"Regels voor 'light'-voedsel nodig"

De Consumentenbond wil dat er regels komen voor het gebruik van de term 'light' op eten en drinken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de belangenbehartiger is de benaming veelal misleidend en daarom slecht in de strijd tegen overgewicht. Volgens het ministerie van Volksgezondheid zijn Europese regels inmiddels in de maak.

related partner content for mobile comes here

De term 'light' zegt vaak niets over de voedselwaarde, liet de Consumentenbond vrijdag weten. Bovendien bevatten veel van de producten, zoals chips, toch dikmakers als vet en zout.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid wordt de bond binnenkort op zijn wenken bediend. Europees Commissaris Kyprianou werkt op dit moment aan een voorstel over het woord 'light' op de verpakking van voedingsmiddelen, zei hij.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zegt in een reactie dat er al regels zijn. Producenten mogen volgens de organisatie alleen de term 'light' voeren als het product eenderde minder energie bevat dan de normale variant. Maar volgens de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) wordt deze vermindering in ieder geval niet altijd gehaald bij light-chips.

De Consumentenbond wil verder dat het etiket van eten en drinken de voedingswaarde vermeldt. “Gezien het snel groeiende aantal mensen met overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes is het verstrekken van eerlijke informatie op producten van cruciaal belang'.

Inmiddels lijkt ook zo'n etiket eraan te komen. Donderdag werd bekend dat de levensmiddelenindustrie een nieuw logo op producten introduceert om consumenten over de energiewaarde te informeren. Verder stelde de FNLI een paar maanden geleden een reclamecode op waardoor voedselreclame niet langer mag aanzetten tot overconsumptie.

De Consumentenbond noemt de code een lege huls omdat de regels niet verder gaan dan de algemene regels voor reclame. Het nieuwe logo met informatie over de voedingswaarde noemt een woordvoerster van de Consumentenbond wel “een stap in de goede richting.' (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in