Philips kan vraag naar flat tv amper aan


Bijlsma is sinds een jaar de baas van Consumer Electronics (EC) in de Benelux. Toen hij aantrad werd er een nieuwe marketingstrategie geformuleerd. Eerst werd uitgevonden hoe Philips door de consument werd gezien. Vervolgens moest Philips bepalen voor wíe men nu wát wilde zijn. Bijlsma: ‘Het is een lang verhaal, maar het komt er op neer dat we vastgesteld hebben dat we niet langer alles voor iedereen kunnen zijn. We moeten kiezen.’
Bijlsma zegt dat Philips niet langer de techniek wil laten zien, maar vooral de applicaties. Wat heeft de consument er aan?, dat is de centrale vraag. Bijlsma: ‘De handel is belangrijk, maar kan ook niet het startpunt van onze activiteiten zijn. Het begint bij de consument.’
Het heeft allemaal te maken met de wens van Philips om van een technologiebedrijf een marketingbedrijf te worden. Vorige week gaf Bijlsma aan dat flat tv daarin een van de speerpunten is van de CE-divisie. In najaar ’98 kwam de eerste flat tv op de markt voor een prijs van zo’n 15.000 euro. Bijlsma: ‘We hadden lange interne discussies gehad, want het product was echt out of reach voor bijna iedereen. We kozen er toch voor om die toplaag te bedienen en langzaam af te dalen.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDat afdalen gaat sneller dan verwacht. Flat tv haalde in 2001 in Nederland in waarde een marktaandeel van 5 procent. In 2002 steeg dat naar 10 procent en dit jaar verwacht men op 20 procent uit te komen. Volgend jaar moet dat 30 procent zijn. De prijsrange van de flat tv varieert inmiddels van 700 tot 12.500 euro. Elk jaar worden er in Nederland zo’n 1 miljoen nieuwe tv’s verkocht. In aantallen blijven de verkochte flat tv’s nog beperkt. Bijlsma: ‘Het zijn er dit jaar minder dan 100.000, maar het groeit hard en zoals gezegd: in waarde is het een gigantische markt.’In de totale markt voor flat tv komt Philips nu op een marktaandeel van eenderde uit. Ook in de Europese markt gaat men uit van zo’n aandeel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid