Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet Nederlandse supermarkten in de min

Vooral Jumbo, Lidl en Nettorama wonnen klanten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De supermarkten in Nederland hebben de omzet in augustus met 2 procent zien teruglopen in vergelijking met een jaar eerder. Dat maakte marktonderzoeker GfK donderdag bekend. De omzet daalde naar 2,47 miljard euro, tegenover 2,52 miljard euro in augustus vorig jaar.

related partner content for mobile comes here

Per kassabon klom de omzet met 1,2 procent naar gemiddeld 21,45 euro. Dat betekent dat mensen in augustus minder vaak naar de supermarkt gingen, maar per bezoek wel meer uitgaven. Volgens GfK hebben de afgelopen tijd vooral Jumbo, Lidl en Nettorama klanten gewonnen.

Over de eerste 8 maanden van het jaar daalde de supermarktomzet met 0,4 procent tot 22,36 miljard euro. Voor het hele jaar verwacht GfK dat de omzet van de supermarkten gelijk is aan die van een jaar eerder. Voor 2015 voorziet de marktonderzoeker een omzetgroei van 1 procent, vooral door prijsstijgingen.

De zogeheten foodspeciaalzaken, met uitzondering van de reformzaken, verliezen volgens GfK klanten. Daarnaast wordt het steeds minder druk in slijterijen, tuincentra, bloemenwinkels en groothandels. Ook het aantal marktbezoekers loopt terug.

De foodspeciaalzaken behalen weinig omzet bij de huishoudens met kinderen en juist veel bij ouderen. De reformzaken mogen naar verhouding vooral veel jongeren tot hun klantenkring rekenen.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in