Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe TMG Landelijke Media start 1 december, redactie krijgt langer de tijd

Directeur-uitgever Harry de Wit: 'We gaan van één huismerk - De Telegraaf - naar een huis met merken.'
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Directeur-uitgever Harry de Wit van Landelijke Media (waaronder bijvoorbeeld dagbladen De Telegraaf en Metro vallen) heeft niet de makkelijkste taak gekregen. Niet alleen heeft hij te maken met digitale vraagstukken en het creëren van nieuwe uitgeefmodellen, hij moest de afgelopen 12 maanden - als opvolger van Frank Volmer - ook kijken wie er binnen het nieuwe TMG Landelijke Media past en wie niet. De Wits doel is van één huismerk – De Telegraaf - naar een huis met merken te gaan. ‘In de structuur die ik aantrof was alles gebouwd rond De Telegraaf, zowel redactie, commercie als business-to-consumer. Wil je die slag maken van general interest naar special interest, dan moet je de organisatie gaan kantelen. Daar hebben we afgelopen jaar hard aan gewerkt.’

TMG Landelijke Media krijgt zeven hoofdmerken: De Telegraaf als het belangrijkste nieuwsmerk, daarnaast Telesport, De Financiële Telegraaf (DFT), Privé, Autovisie, Metro en VROUW. Volgens De Wit heeft de OR alle voorstellen hiervoor goedgekeurd. Nu wordt de organisatie verder ingericht. Ieder van de zeven hoofdmerken krijgt straks een merkuitgever en een hoofdredacteur. Van de merkuitgevers zijn er al twee bekend: Klaar Bavinck (VROUW) en De Wit zelf (De Telegraaf). De andere vijf moeten voor 1 december duidelijk worden. Eerder werd al benoemd tot commercieel directeur.

related partner content for mobile comes here

Merkhoofdredacteuren
Daarmee moet per 1 december het nieuwe TMG Landelijke Media beginnen, met uitzondering van de redactie. Algemeen hoofdredacteur is nu bezig met een plan voor de redactionele invulling. Volgens De Wit is de benoeming van de merkhoofdredacteuren eenvoudiger dan die van de merkuitgevers. ‘Het is niet aan de orde om mensen als Jaap de Groot (Telesport) en Evert Santegoeds (Privé) die nu de kar trekken te vervangen.&;

Aanzienlijk jongere redactie
Wel stelt hij dat er nog reducties komen. ‘Dat hebben we al aan medewerkers gecommuniceerd. Binnen het oude oplage- en commerciële bedrijf verdwijnen 50 arbeidsplaatsen. En er komen 25 nieuwe functies, per saldo een reductie van 25. Op de redactie zijn we er dus nog mee bezig. Daar zal ook nog een reductie gaan plaatsvinden. Het belangrijkste is echter dat er een andere manier van werken komt. De redactionele organisatie is nu nog steeds te veel dagbladgericht en we willen mobile first gaan werken. Ik verwacht dat de gemiddelde leeftijd op de redactie straks aanzienlijk lager zal zijn dan nu het geval is.’

maande TMG ceo Geert-Jan van der Snoek Landelijke Media al tot spoed. ‘Anders gaan we met sommige activiteiten de rode cijfers in.’

Meer over de ontwikkelingen bij TMG en De Telegraaf .

Het hele interview met Harry de Wit staat in Adformatie die 30 oktober uitkomt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in