Nepgoeroe pakt ‘afrekencultuur’ ABN Amro aan
Dat meldt Het Financieele Dagblad. Uit intern onderzoek blijkt dat werknemers kritiek inslikken uit vrees afgerekend te worden door een leidinggevende. Deze cultuur rechtvaardigt volgens de bank een ingrijpende campagne.
Daarom is de Amerikaanse goeroe Bradford Michaels gecontracteerd, die wekenlang een roadshow hield langs bijna dertig filialen kriskras door Nederland om 'open communicatie' te promoten. De opvallend Amerikaanse goeroe-verschijning deelt luid schreeuwend klokjes uit met zijn foto en sleutelhangers met de tekst 'You just met Bradford Michaels'. Posters van de 'communicatiegoeroe' hangen in de wc's van bankkantoren. Hij onderhoudt een website en weblog. Ook verschijnen lovende artikelen in het interne blad ‘Bankbreed’. Sommige werknemers voelen nattigheid, anderen ervaren de goeroe als een frisse wind. Dan krijgen totaal onverwacht op 7 februari de 25.000 werknemers van de bank te horen dat ze voor het lapje zijn gehouden: de goeroe is nep.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta“Er zijn altijd mensen die twijfelen of zoiets wel kan,”? zegt Jan Peter Schmittmann, topman in Nederland en drijvende kracht achter de campagne tegenover FD. “Maar de meesten vonden het leuk en effectief was het zeker.”?
Schmittmann wil bij ABN Amro betrokken werknemers die zichzelf zijn en open communiceren. Onder elkaar en richting leidinggevenden. Ook naar klanten toe moet de ABN Amro'er assertiever worden. “We spreken klanten heel kort tegenwoordig. Dat is het moment van de waarheid dat we moeten pakken.”?
De komende tijd moeten ABN Amro-werknemers het zelf doen zonder hun nep-goeroe. In aparte sessies worden taboes besproken en complimenten aan elkaar gegeven. “Mensen die hier ongemakkelijk van worden hebben de training het hardste nodig,”? aldus Schmittman.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid