Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse bedrijven matig transparant

Veel Nederlandse bedrijven zijn niet of nauwelijks transparant over hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van bureau Berenschot in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Beursgenoteerde ondernemingen presenteren vaak naast een financieel jaarverslag ook een rapport waarin ze uitleggen hoe ze met de milieuproblematiek en maatschappelijke vraagstukken omspringen. Vooral de grote beursgenoteerde ondernemingen scoren hoog als het gaat om heldere verslaggeving op het gebied van mvo.

related partner content for mobile comes here

ABN Amro is van de 175 onderzochte bedrijven het meest transparant. Ook Unilever, Shell, DSM, Philips en ING scoren hoog. Volgens Berenschot springt deze groep bedrijven er al een aantal jaren uit, terwijl het merendeel van de Nederlandse ondernemingen heel matig transparant is en nauwelijks vooruitgang boekt.

De bedrijven met hoge rapportcijfers zijn volgens de onderzoekers helder over met wie en waarom overleg wordt gevoerd en over de dilemma’s die mvo meebrengt. Ook geven de goed scorende bedrijven duidelijk aan wat hun doelstellingen zijn en welke resultaten zijn geboekt.

Versatel, Ahold en Van der Moolen komen, onder de grotere beursgenoteerde ondernemingen, het minst transparant uit de bus. Helemaal onderaan de lijst staat de inkooporganisatie Superunie. Ook de winkelketen Blokker, het softwarebedrijf Exact en de raambekledingproducent Hunter Douglas scoren slecht.

Volgens het onderzoeksbureau kunnen veel bedrijven gemakkelijk hoger op de ranglijst komen door eenvoudige tekortkomingen op te heffen: het niet publiceren van adresgegevens, een publicatiedatum, het aantal medewerkers en de eigendomsverhoudingen. Ook laten bedrijven punten liggen bij lastiger zaken zoals het integreren van het mvo-beleid in de organisatiestructuur en verificatie van het jaarverslag door een onafhankelijke accountant.

Bedrijven met een beursnotering zijn transparanter in de mvo-verslaggeving dan niet-beursgenoteerde ondernemingen. Dat heeft met wetgeving te maken. Van de bedrijven zonder notering op de beurs scoort alleen de Rabobank hoog.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in