Overslaan en naar de inhoud gaan

Midden in de crisis hebben Nederlandse ceo’s het minst vertrouwen in eigen crisismanagement

Het meeste vertrouwen hebben ze in het vermogen om hun medewerkers te behouden.
os Nijhuis, toenmalig ceo Schiphol, tijdens een roundtable met verschillende ceo's uit het Nederlandse bedrijfsleven tijdens een werkbezoek…
os Nijhuis, toenmalig ceo Schiphol, tijdens een roundtable met verschillende ceo's uit het Nederlandse bedrijfsleven tijdens een werkbezoek…
© ANP, Remko de Waal
os Nijhuis, toenmalig ceo Schiphol, tijdens een roundtable met verschillende ceo's uit het Nederlandse bedrijfsleven tijdens een werkbezoek…
os Nijhuis, toenmalig ceo Schiphol, tijdens een roundtable met verschillende ceo's uit het Nederlandse bedrijfsleven tijdens een werkbezoek…
© ANP, Remko de Waal

In geen ander belangrijk onderwerp hebben Nederlandse ceo’s zo weinig vertrouwen als in goed crisismanagement van hun eigen organisatie. Hoewel de crisis aan alle kanten heeft toegeslagen, of misschien wel juist daardoor, heeft dit onderwerp met 12,42 de laagste vertrouwensscore onder Nederlandse leiders.  'Organisaties hebben het ook vaak niet op orde', zegt Serge Beckers van Wisse Kommunikatie. 'Pas als het misgaat gaan ze ermee bezig. Te laat dus.'

related partner content for mobile comes here

Meer vertrouwen, het meeste zelfs, hebben de ceo's in het vermogen van hun organisatie om medewerkers te behouden. Dit krijgt veel aandacht en de ceo’s, cmo’s en communicatieleiders vinden dat ze dit goed onder controle hebben (21,49).

Dat blijkt uit een grootschalig, doorlopend onderzoek van het mondiale netwerk van communicatiebureaus Worldcom. Sinds kort worden daarin ook Nederlandse ceo’s, cmo’s en communicatieleiders meegenomen.

In het onderzoek wordt op basis van kunstmatige intelligentie een koppeling gemaakt tussen de betrokkenheid van ceo’s bij een onderwerp en het vertrouwen dat zij hebben dat hun organisatie hier goed mee omgaat. Zo’n 54.000 ceo's en cmo’s in 30 landen maken deel uit van het onderzoek.

De onderzoekers zien in de breedte dat Nederlandse topmannen en -vrouwen weer meer vertrouwen hebben na de corona-uitbraak en lockdown. Het steeg de afgelopen maand met 23 procent, hoewel zo’n sprong al snel is gemaakt met het lage vertrouwensniveau dat er was. Nederland komt ondanks de stijging nog maar net uit boven het wereldwijde gemiddelde.

Het bij- en omscholen van medewerkers houdt Nederlandse ceo’s, cmo’s en communicatieleiders het meeste bezig nu, zo blijkt. Ze hebben er niet bijster veel vertrouwen in dat hun organisatie dit goed kan afwikkelen (score 17,14)

Opmerkelijk is het onderwerp ‘verminderen van plasticgebruik en andere duurzaamheidskwesties’. Dit scoort met 16,21 procent een tweede plek van boven op de ranglijst qua betrokkenheid, en een tweede plek van onder qua vertrouwen dat de organisatie dit goed weet aan te pakken (20,78).

schema vertrouwen
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in