Merkenpiraterij kost Europese bedrijven 35 miljard
Dat is ongeveer 2 procent van hun totale, jaarlijkse omzet. Maar de echte schade is nog veel groter, blijkt uit een studie van accountants- en advieskantoor Ernst & Young. Volgens schattingen van de ondervraagde bedrijven ontwikkelt de illegale handel in namaakartikelen zich tot een ernstige bedreiging.
Douaneambtenaren van de EU-landen hebben vorig jaar meer dan 79 miljoen stuks gekopieerde en vervalste producten in beslag genomen. Dat aantal zal naar verwachting verder gaan toenemen, verwacht Ernst & Young.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet vervalsen van producten gebeurt allang niet meer alleen in de segmenten kleding, accessoires, cosmetica en lichaamsverzorging. De productpiraterij houdt zich in toenemende mate bezig in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie. In deze productgroepen is tot nu toe al de helft van alle producerende bedrijven wel eens met vervalsingen geconfronteerd, zo blijkt uit het onderzoek.
Volgens Ernst & Young verliezen de producenten niet alleen omzet door de namaakartikelen. 'Vervalsingen die niet als zodanig worden herkend, beschadigen ook het imago van de bedrijven en hun merken.' Een kwart van de ondervraagde consumenten heeft wel eens namaakartikelen gekocht. Het aanschaffen van vervalste merkproducten is grotendeels maatschappelijk geaccepteerd. Ondanks het besef dat er vervalsingen in omloop zijn, verleidt de gunstige prijs toch tot aanschaf, stelt Ernst & Young (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid