Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkenpiraterij kost Europese bedrijven 35 miljard

Europese fabrikanten van consumptiegoederen lijden door product- en merkenpiraterij jaarlijks een meetbare schade van ongeveer 35 miljard…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is ongeveer 2 procent van hun totale, jaarlijkse omzet. Maar de echte schade is nog veel groter, blijkt uit een studie van accountants- en advieskantoor Ernst & Young. Volgens schattingen van de ondervraagde bedrijven ontwikkelt de illegale handel in namaakartikelen zich tot een ernstige bedreiging.

related partner content for mobile comes here

Douaneambtenaren van de EU-landen hebben vorig jaar meer dan 79 miljoen stuks gekopieerde en vervalste producten in beslag genomen. Dat aantal zal naar verwachting verder gaan toenemen, verwacht Ernst & Young.

Het vervalsen van producten gebeurt allang niet meer alleen in de segmenten kleding, accessoires, cosmetica en lichaamsverzorging. De productpiraterij houdt zich in toenemende mate bezig in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie. In deze productgroepen is tot nu toe al de helft van alle producerende bedrijven wel eens met vervalsingen geconfronteerd, zo blijkt uit het onderzoek.

Volgens Ernst & Young verliezen de producenten niet alleen omzet door de namaakartikelen. 'Vervalsingen die niet als zodanig worden herkend, beschadigen ook het imago van de bedrijven en hun merken.' Een kwart van de ondervraagde consumenten heeft wel eens namaakartikelen gekocht. Het aanschaffen van vervalste merkproducten is grotendeels maatschappelijk geaccepteerd. Ondanks het besef dat er vervalsingen in omloop zijn, verleidt de gunstige prijs toch tot aanschaf, stelt Ernst & Young (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in