Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken met een ziel

Als je merk geen ‘soul’ heeft, doe je niet echt mee in de grote wereld. Vindt merkstrateeg Laurence Knight.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Knight introduceert het begrip brand soul om de superioriteit te illustreren van merken die bij de consument een gevoelige snaar weten te raken. Merken met een ziel hebben de vaardigheid om op een authentieke manier en vanuit een duidelijke bestaansreden hun boodschap te verkondigen - en zo producten te verkopen.

related partner content for mobile comes here

Die ziel hoeft niet per se een liefdadig doel te zijn. Het kan ook om iets heel persoonlijks gaan, zoals ‘eigenwaarde’ in de succesvolle Dove-campagne. Een ander merk met een hoog soulgehalte is Pepsi, dat zich met zijn ‘muziek als ultieme vorm van zelfexpressie’ door de jaren heen sterk heeft geprofileerd in de markt van massaconsumptie.

En natuurlijk Google, de ultieme metgezel in de digitale jungle.

Maar een groot merk als Nike heeft zijn ziel nog altijd niet gevonden, ondanks alle pogingen om via grote evenementen een sterke emotionele impact te hebben op de consument. Nike is daarmee een goed voorbeeld van Knights theorie dat ‘soul’ niet te koop is maar alleen verworven kan worden door aan te haken bij de oorspronkelijke aantrekkingskracht van het merk. Met andere woorden: bij datgene waar het publiek in eerste instantie voor viel.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in