Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Luxe’ supermarkten winnen prijzenslag

De luxe supermarkten Albert Heijn en Super De Boer zijn de voorlopige winnaars van de vorige week losgebarsten prijzenslag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren meldde onderzoeksbureau Market Response al dat Albert Heijn de (voorlopige) winnaar is in de prijzenslag. Ook bureau GfK komt tot die conclusie.
AH begon vorige week maandag met de prijzenoorlog en heeft sindsdien 80.000 extra klanten over de vloer gekregen. De zogenoemde discounters zoals Lidl hebben ingeleverd. Ook Konmar heeft meer klanten ontvangen, maar de keten heeft niet zoveel geprofiteerd van de prijzenslag als de concurrenten. C1000 zag het aantal klanten nauwelijks toenemen. Aldi liet een lichte stijging zien.

related partner content for mobile comes here

De gezamenlijke omzet van de supermarkten steeg in de eerste week van de prijzenslag 4,8 procent. Vergeleken met de week daarvoor is de omzet met 22 miljoen euro gegroeid naar 478 miljoen euro.

GfK heeft becijferd dat het aantal kassabonnen 1,5 procent is toegenomen. De gemiddelde consument gaf per bezoek aan een supermarkt gemiddeld 19,62 euro uit. In de week voorafgaand aan de prijzenoorlog was dat nog 19,05 euro, meldt het ANP.

De Telegraaf en de Volkskrant melden vanochtend dat de prijzen nog verder omlaag zullen gaan. Albert Heijn heeft gisteren nog eens ruim 300 producten (allen A-merken) in prijs verlaagd. Super de Boer en Konmar reageerden meteen met een verlaging van de prijs van zo’n 100 A-merken en huismerken.

Uit RetailCockpit, een continu onderzoek van Motivaction, blijkt dat één op de tien Nederlanders in de eerste week van de prijsverlagingen bij een andere dan de gebruikelijke supermarkt boodschappen heeft gedaan. De reden voor deze wisseling was de aangekondigde prijsslag. In totaal zijn 1247 Nederlanders ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in