Inkijkje in online panelonderzoek


Nadat online marktonderzoekers Multiscope en Ematic een paar weken geleden al aardige details prijsgaf over de animo van internetters om enquêtes in de vullen, kwamen de zusterbureaus in Den Bosch hedennacht opnieuw met boeiende details over praktijkervaringen.
Die openheid is fraai en loont ook, hoopt Multiscope. Ze wil aantonen dat haar online panelonderzoek veel effectiever en vooral efficiënter is dan andere vormen van onderzoek. Maar doe-het-zelvers kunnen ook wat met de tips.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEerder zei Multiscope al dat de uiteindelijke responseratio op 1 miljoen formulieren 17,5 procent was, nadat 23 procent van de bevraagden aan de enquête begon. De ideale enquête duurt maximaal 11 minuten, wat ik aan de hoge kant vond. Pas na 21 minuten is 90 procent het spuugzat. Ik heb minder geduld.
Nu schrijft Multiscope-directeur John Kivit dat ongeveer 2 miljoen Nederlanders al meedoen aan online panels waaronder dat van Multiscope. De meerderheid van 59 procent van zijn respondenten geen enkele irritatie kent om deel te nemen en meedoet om invloed uit te oefenen' (35 procent), 'nieuwsgierigheid' (25 procent) en 'de beloning' (22 procent)
Maandagavond is het meest geschikt om respondenten lastig te vallen, al is dat niet het juiste woord. Want de online respondent bepaalt zelf wanneer of er tijd is voor de vragen, en zo ja, wanneer. Wanneer het niet uitkomt, verwijdert 33 procent de oproep tot deelname direct uit de postbus, terwijl 34 procent deelname uitstelt. Maar houdt het kort: 72 procent vindt het belangrijk dat een vragenlijst kort is.
Kivit is niet blind voor een 'overkill' online: "De optimale contactfrequentie ligt op ongeveer 15 keer per jaar. Bij meer dan 24 keer per jaar loert het gevaar van overbelasting.
Irritatie: panelleden ergeren zich voornamelijk aan lange vragenlijsten (28 procent), onduidelijke vraagstelling (19 procent) en vragen met een repeterend karakter (17 procent)...
Ongeveer 64 procent verwacht enige vorm van beloning voor deelname. Ruim 50 procent van deze groep verwacht cash te ontvangen voor deelname. Volgens Multiscope kan dit echter leiden tot 'professionele respondenten' die atypisch gedrag kunnen vertonen. Direct betalen voor deelname is daarom naar onze mening op de lange termijn een doodlopend spoor. Er zijn voldoende alternatieven voorhanden om deelname op andere manieren te stimuleren..."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid