Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe maak je organisaties eerlijk?

Openheid is vaak ver te zoeken in organisaties. Hoe krijg je meer eerlijkheid?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarheden worden verdraaid, problemen worden ontkend, informatie wordt achtergehouden, mislukkingen worden verbloemd - tegenover de buitenwereld én intern. Het lijkt een even ‘natuurlijke’ als onverklaarbare neiging van organisaties te zijn. Ginger L. Graham, group chairman bij Guidant (medische apparatuur), trof bij haar onderneming negen jaar geleden een gesloten cultuur aan waar eerlijkheid een schaarse kwaliteit was. Met de volgende maatregelen heeft zij er een ‘cultuur van eerlijkheid’ ontwikkeld:

related partner content for mobile comes here
  • Aanstellen van non-executive coaches voor de senior managers.
  • De naakte waarheid vertellen aan iedereen in het bedrijf en in ruil daarvoor vragen om hun hulp en steun bij het oplossen van de problemen waarmee wordt gekampt.
  • Verhalen vertellen en rituelen invoeren – met mensen die de waarheid vertellen in de ‘heldenrol’.
  • Zelf het goede voorbeeld geven.

< SIZE=1>Bron: harvard business review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in