Global Mobile Internet Conference: dag 2


Op dit event valt mij de enorme aandacht voor mobile games op. Is op zich natuurlijk niet zo gek wanneer je ziet dat het spelen van games één van de belangrijkste activiteiten is. De meeste mobile game developers zijn dan ook allemaal aanwezig.
Ook vandaag valt mij weer op dat maar weinig Chinezen de Engelse taal machtig zijn. Alle internationale sprekers worden daarom realtime direct vertaald. In de VIP ruimte is dat gelukkig geen probleem, hier is iedereen ook goed aanspreekbaar en heb ik veel managers van Koreaanse, Japanse en uiteraard Chinese bedrijven gesproken. Voor Europese bedrijven is deze VIP ruimte zelfs de enige manier om goed zaken te doen en direct met de managers in contact te komen. Op de beursvloer zelf wordt namelijk beperkt Engels gesproken en in alle zalen waar wordt gesproken zitten honderden mensen en is interactie tussen publiek en spreker meestal niet mogelijk.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVandaag heb ik in mijn sessie ook gesproken over hoe Chinezen het best zaken kunnen doen in Europa. Een Engels sprekend persoon op locatie is hiervoor noodzakelijk. Dit geldt uiteraard ook voor Europese bedrijven die zaken willen doen in China. Je hebt hier echt iemand nodig die Chinees kan spreken en hier gevestigd is. Zaken doen in enkele dagen is meestal onmogelijk, al staan de Chinese bedrijven wel open om een meeting met je in te plannen. Wanneer Aziatische bedrijven hun apps in Europa willen lanceren, dienen zij deze niet alleen te vertalen in Engels, Frans en Spaans, maar design aanpassingen zijn ook van belang. Dit maakt Europa ook direct een lastige markt. Het is zeer gefragmenteerd en daarnaast is het een 'numbers game', waardoor de Verenigde Staten veelal meer focus krijgt. Europese bedrijven die hun app willen lanceren, zullen rekening moeten houden met de fragmentatie van android markets. Hier wordt namelijk niet gebruik gemaakt van de Google Play app store, maar tientallen Android Markets.
Zoals eerder besproken is het hier lastig om diverse toepassingen te gebruiken. Facebook, Youtube, Blogger, Twitter zijn enkele services die in China worden geblokkeerd. In China is de (video)chat dienst WeChat enorm populair. Deze What's App achtige dienst wordt zelfs dusdanig veel gebruikt, dat Chinese telecombedrijven hun omzetten momenteel zien verdampen. In Nederland zien we naast What's App de laatste weken ook allemaal Voip apps opkomen, waar je naar alle nummers kan bellen. T-Mobile zag al in enkele maanden tijd het consumentengebruik van SMS met 41% dalen. We zullen komende tijd zien welke daling er op spraak zal zijn.
Komende week zal ik ook nog enkele interviews plaatsen met diverse mobiele pioniers die in Azië zaken (willen) doen.
Deze week ook vernomen dat ik In oktober ben uitgenodigd voor de GMIC in Silicon Valley. Uiteraard zal ik dan ook verslag doen van het event. In een paar jaar is dit congres uitgegroeid van 100 naar meer dan 12.000 bezoekers. Komende jaren wil organisator GWC de Aziatische en Amerikaanse variant van het Mobile World Congres worden.
MobileMarketing.nl 2013
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid