Overslaan en naar de inhoud gaan

Gigantische stijging impressies op exchanges

Mediascience Exchange Barometer: de belangrijkste ontwikkelingen op de Nederlandse exchanges in één oogopslag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aanbod impressies op de exchanges kwam in maart op 20.9 miljard. Dat is een groei met 8,4 miljard impressies ten opzichte van vorige maand en een gigantische stijging met liefst 54% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

related partner content for mobile comes here

De groei is zichtbaar op alle devices, al zijn er wel belangrijke veranderingen. Hoewel desktop in absolute zin het sterkst is gegroeid, is het aandeel afgenomen; van ruim 86% in maart 2014 naar 81,7% nu. Mobiel laat juist een groei zien (met 4% naar 10%) en ook tablet laat een lichte stijging (met 0,5% naar 8,3%).

Als we kijken naar de cpm-tarieven, dan blijft het beeld gelijk aan dat van de afgelopen maanden. De stijgende lijn op desktop en mobiel houdt aan, terwijl tablet is gedaald.

IAB Nederland signaleert sterke groei programmatic

Ook de recent gepubliceerde AdSpend cijfers van IAB Nederland laten een sterke groei zien van programmatic trading. Het programmatic deel van de display omzet dat wordt verhandeld op de exchanges groeide in 2014 met 39% naar 143,5 miljoen euro. Ook het jaar ervoor groeide de markt al met 36%. IAB verklaart de continuering van deze groei uit zowel een stijgend aanbod van impressies als hogere prijzen. Die prijsstijging wordt mede veroorzaakt door het aanbod van grotere formaten, zoals bijvoorbeeld video en rich media.

De grootste groei is toe te schrijven aan online video advertising en interruptive - en of rich mediaformaten. Daarnaast noemt Kick Zandbergen, voorzitter van de IAB taskforce Programmatic, het opvallend dat ‘mobile web’ een grote stijging heeft doorgemaakt, terwijl het bestedingsaandeel in-app gelijk is gebleven. 

De geschatte groei voor de programmatic display markt is 28% in 2015 en 30% in 2016.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in