Overslaan en naar de inhoud gaan

Festivals sjoemelen met bezoekersaantallen om PR-waarde te verhogen

Grote, gratis evenementen geven structureel 30 tot 40 procent bezoekers te veel op
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er wordt volop gesjoemeld met bezoekersaantallen van grote publieksevenementen om de PR-waarde te vergroten.

related partner content for mobile comes here

Dat stelt Maarten van Rijn, docent Evenementenlogistiek aan de Hogeschool voor Toerisme in Breda, in het .

Van Rijn verrichte onderzoek naar het meten van bezoekersaantallen van gratis toegankelijke, grote publieksevenementen. Hij concludeert  daarin dat de festivals structureel 30 tot 40 procent meer bezoekers melden dan er daadwerkelijk zijn geweest.

Blije berichten

Van Rijns conclusies worden onderschreven door Willem Westermann van de Vereniging voor Evenementen Makers (VVEM). Volgens hem worden de bezoekersaantallen vooral opgekrikt vanwege de sponsorgelden. Tegen het ED zegt hij: ‘Een bedrijf sponsort een evenement vanwege de positieve pr. Is de pr minder positief, bijvoorbeeld omdat er minder bezoekers zijn geweest, dan vindt een sponsor dat minder leuk. Sponsoren houd je tevreden met blije berichten’.

Op Stelten

Onlangs ontstond er twijfel over het bezoekersaantal van buitenfestival Deventer op Stelten. Volgens de organisatoren trok het driedaagse evenement 140.000 bezoekers. Onderzoek van het Amsterdamse onderzoeksbureau Decisio aan de hand van data van Vodafone wees uit dat dit een stuk lager moest zijn,  hooguit 85.000 bezoekers en wellicht nog minder, aldus Decisio.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in