Eveline Aendekerk: ‘Dance4life ís marketing’
Onder leiding van Eveline Aendekerk is dance4life sterk gegroeid, zowel in het aantal landen als in budget. Het bereikt en informeert inmiddels 300.000 jongeren in 24 landen over hun seksuele gezondheid en rechten. Het succes van Aendekerk bleef niet onopgemerkt. Eind 2012 bemachtigde zij voor de tweede keer een plek in de top-10 van de Opzij Top 100 machtige vrouwen, categorie goede doelen. NIMA Young Professional Arno Stevens (28), hoofd marketing bij Cineville, bevraagt haar over haar successen, twijfels en ambitie.
Wat was het grootste succes afgelopen jaar?
‘Dat via onze programma’s direct zo’n 300.000 jongeren hebben voorgelicht over seksuele gezondheid en de seksuele rechten voor jonge mensen. Jongeren hebben na het doorlopen van ons programma aantoonbaar meer kennis van seksuele gezondheid en rechten, en hebben meer zelfvertrouwen. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten om hun eigen seksuele gedrag te veranderen. Denk hierbij aan een toename van condoomgebruik, van testen op hiv en andere SOA’s en uit- en afstellen van seksueel contact. Een succes is zeker ook onze propositiebekendheidscampagne in Nederland met onder anderen Doutzen Kroes, waarvan de tv-commercial is genomineerd voor een Gouden Loekie.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
En de marketing-dieptepunten?
‘Elk jaar is het weer jammer dat het in sommige landen niet zo goed gaat als je zou willen. Dat toch blijkt dat je in een land weinig kan doen omdat daar simpelweg geen geld voor is. Zo had ik gehoopt dat we jongeren in Kenia al zouden bereiken met ‘mobile’ . Helaas is dat door het gebrek aan fondsen nog niet gelukt. Wel hebben we vorig jaar dankzij steun van Vodafone’s Word of Difference onderzoek kunnen doen, en weten we wat er nog nodig is om met mobiele technologie te gaan werken.’
Hoe belangrijk is marketing voor dance4life?
‘Dance4life ís marketing. Dat klinkt bijna als een belediging voor een goede-doelenorganisatie, maar dance4life is het beste bewijs dat marketing en communicatie waarde kan creëren en toevoegen.
Dance4life gedraagt zich bewust als een commercieel merk om jongeren te bereiken. Een tiener is daar toch mee bezig. Zijn grootste vraag is: Hoor ik erbij? Dan is het belangrijk dat je daarop inspeelt en coole dingen doet.’
Hoe innovatief beschouw jij jezelf op een schaal van 1 tot 10.
‘Ik vind mezelf zeker innovatief, dus boven de 5 haha, omdat ik altijd op zoek ben naar vernieuwing. Maar ik vind innovatief soms ook een woord dat overschat wordt. Want wanneer ben je innovatief? Ik vind met weinig geld veel proberen te doen innovatief. Innovatie gaat niet alleen over dingen bedenken, maar ook om het uitvoeren ervan, de executie. Verder ben ik iemand die graag experimenteert. Als iemand met een goed idee komt dan zeg ik: Ga het maar doen, houd het klein en we gaan het piloten. Als het werkt dan rollen we het verder uit.’
In een interview met het NRC zei je: ‘Geef mij een idee en ik maak het groot’. In hoeverre ben je daarin geslaagd bij dance4life?
‘Nou dat was niet mijn tekst hoor haha. Lekker bescheiden hè. Maar goed, als ik bedenk hoe het was toen ik begon en hoe het nu is, vind ik dat ik daarin geslaagd ben. Toen ik begon was dance4life actief in 11 landen en nu in 24, onze begroting is verdubbeld en ons team is verdriedubbeld. Dance4life was een zeer goed idee, en de oprichters zochten naar iemand die het kon verankeren en consolideren. Ik denk dat ik juist iemand ben die na een goed idee doorbouwt.’
Corporate Social Responsibilty is een trend in marketingland. Staan merken in de rij om als partner betrokken te zijn bij dance4life?
‘CSR is lastig voor ons. Durex is een partner van ons, maar verder zijn er nauwelijks bedrijven met seks in hun core business. Dat is soms een reden waarom bedrijven niet met ons samen werken omdat ze “niet zo veel hebben met seks”. Onzin natuurlijk, want dance4life gaat over meer dan seks en heeft ook meer te bieden, zoals doelgroep en bereik. Maar het is lastig dat kwartje te laten vallen.’
Je wilt de strategie van dance4life veranderen. Wat gaat er gebeuren?
‘Toen ik bij dance4life begon, had ik heel erg de filosofie dat we een vast format hadden van inspire, educate, activate en celebrate . Elk land moest dat vrij nauwgezet volgen. Die nieuwe strategie gaat er vanuit dat we een land zelf laten bepalen op welke thematiek zij zich gaan richten en hoe die componenten ingezet gaan worden. Je gaat dan eigenlijk van one-size fits all naar maatwerk.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid