Overslaan en naar de inhoud gaan

"E-nummers misleiden en leiden tot onnodige gevaren"

Kunstmatige kleur- en smaakstoffen, de zogenoemde E-nummers, bedriegen consumenten en leiden tot onnodige risico's voor de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangenorganisatie heeft de gevarenvan toevoegingen aan voedsel, zoals het risico op kanker, in kaart gebracht. Voedingsexperts zeggen dat er geen rede is voorongerustheid.

related partner content for mobile comes here

"E-nummers maskeren vaak het gebrek aan kleur, geur of smaak van eten. Ze misleiden de consument", aldus eenwoordvoerster van de Consumentenbond. Volgens de bond zijn de stoffen in principe veilig. "Toch kennen diverse toevoegingenbepaalde gezondheidsrisico's, zoals allergische reacties", zegt de woordvoerster.

Het Voedingscentrum vindt dat de Consumentenbond ten onrechte het idee wekt dat kunstmatige kleur- en smaakstoffenonveilig zijn. "Dit leidt tot onnodige ongerustheid bij consumenten", aldus een woordvoerster van het voorlichtingsbureau. "Erzijn inderdaad aanwijzingen dat sommige e-nummers leiden tot overgevoeligheid. Maar dit probleem doet zich vooral voor bijeiwitten in eieren en melk." De waarschuwing over risico's op kanker door e-nummers verwerpt het Voedingscentrum.

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) stelt dat de Consumentenbond geen nieuwe informatie geeft en is niet van plan teadviseren om regels aan te passen. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in