Overslaan en naar de inhoud gaan

Duidelijkheid over toekomst commerciële radio

De Tweede Kamer stemt in met de toekomst van de commerciële radio, zoals het kabinet die schetst.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Staatssecretaris Van Leeuwen (Media) moest daarvoor gisteren wel de toezegging doen dat hij nu snel een commissie gaat benoemen, die het 'profiel' van vijf zenders gaat inkleuren. Ook moet de Tweede Kamer nog de kans krijgen zich hierover uit te spreken. Per 1 juni is er ruimte voor negen landelijke commerciële zenders op de FM-band. Nu zijn er zeven van zulke stations. Ook de bestaande zenders moeten komen met een bieding om een plaatsje op de FM-band te houden. Vijf van de negen zenders moeten gaan voldoen aan een nog vast te stellen profiel en vier zijn volledig vrij in wat voor programma's ze gaan uitzenden. In de Kamer leeft de wens dat één van twee voorgestelde popzenders moet vervallen voor een 'multiculturele' zender. Dat staat nu dus open. Als bij de 'toetsing' van de zenders meerdere kandidaten voldoen aan de criteria, wordt een financieel bod doorslaggevend. Sommige stations vreesden dat ze geen droog brood zouden verdienen, als ze zich moesten houden een streng profiel, bijvoorbeeld doordat ze een hoog percentage van de zendtijd moeten vullen met klassieke muziek. Die vrees is door de toezegging over de commissie verminderd. Voorzitter Robin Linschoten van de Samenwerkende Commerciële Radiostations toonde zich tevreden met de uitkomst van het debat in de Tweede Kamer. De herverdeling van de frequenties moet uiterlijk 1 juni geregeld zijn. Directeur Ton Lathouwers van Sky Radio bleef het kabinetsvoorstel ‘heel slecht' noemen. ‘Al die gekleurde pakketten, het lijkt wel publieke omroep (ANP).'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in