‘Donateurs guller maar wervingsacties duurder’


Die stijging van donaties wordt echter tenietgedaan omdat de organisaties steeds meer geld nodig hebben de werving op poten te zetten. Maar in het algemeen namen de inkomsten van de goede doelen toe omdat vooral de overheid steeds meer geld aan de organisaties geeft. Dat blijkt uit het Verslag Fondsenwerving 2004 van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) dat afgelopen donderdag uitkwam.
Het CBF baseert de cijfers op de gegevens van 546 grote, middelgrote en kleinere organisaties die op landelijke schaal geld inzamelen voor goede doelen (90 procent van het totale aantal organisaties dat landelijk actief is). Met de 20 miljoen euro aan extra opbrengsten uit eigen wervingsacties zoals donaties, eigen loterijen en mailingacties, wordt de daling van de hoeveelheid ingezameld geld die in 2003 inzette een halt toegeroepen. Dat wordt echter volledig ongedaan gemaakt omdat de goede doelen steeds meer geld aan de organisatie van hun acties kwijt zijn.
Volgens CBF-directeur J. Zwartjes zijn er meer factoren die een rol kunnen spelen bij de stijging van de wervingskosten. "Door de gestegen inflatie zijn de instanties bijvoorbeeld meer geld kwijt voor hun organisatie en ook de televisiespotjes om bepaalde doelen onder de aandacht te brengen worden duurder," aldus Zwartjes. Veel organisaties krijgen wel steeds meer geld binnen via andere stromen, waardoor de totale bestedingen van de goede doelen in 2004 stegen tot 2,1 miljard euro. In totaal namen deze inkomsten afkomstig van derden, waaronder ook de goede doelenloterijen, met 127 miljoen euro toe in vergelijking met 2003. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid